Hej,

vi kommer att ha en braskamin i den lägre delen av ett snedtak, skorstenen vill vi dock inte dra ut rakt upp eftersom den blir tokhög utanför huset då. Någon som dragit skorstenen längs ett snedtak med bra resultat? Får man dessutom bygga in den delen av skorstenen som löper längs innertaket med exempelvis panel som det ändå skall va i resten av taket? ???
 
Vilket fabrikat på braskamin och vilket fabrikat på skorsten ???

Det finns någon du får dra i vinkel, men sotaren lär inte bli glad :-/ Bäst att du kollar med dem först
 
eftersom du verkar ha ett synligt innertak, så skulle jag överväga en ful lång skorsten på utsidan.

går det inte dra ut skorstenen på utsidan redan vid kaminan & sen göra all dragningutomhus (svårt att gissa uten att veta hur det ser ut)
 
Contura kamin, fabrikat på skorsten vet jag inte säkert men antar att det är deras Premodul som skall gå att vinkla i lite olika grader, säljaren har sagt att det ordnar sig men jag ville kolla lite här ifall någon har en sådan lösning
 
Hmm, jo vi har tänkt lite på dragning på utsidan av taket också, får bara inte klart besked på så mycket just nu medan bygglovet ligger och dammar hos kommunen...
 
Jag har också Contura och premodul skorsten. Jag har också min kamin långt från taknock (4m). Jag beställde skorsten med vinklar för att följa innertaket upp mot nock, men det blev felleverans utan vinklar samt med stege för lång skorsten. Jag tog en till funderare och kom fram till att inte returnera utan montera en lång skorsten istället och det är jag jätteglad för idag.

Skorstenen är på baksidan av huset och riktigt stilig tycker jag, men det var lite svajigt att montera plåthuven runt innerröret om man gör det själv.

Glöm att dra skorstenen inne i "bjälklaget" i taket. Det ska var ett avstånd på 50mm runt om med obrännbart material för att det ska bli godkännt.

Glöm också att dra skorstenen jäms med yttertaket eftersom du måste ha en plåthuv runt skorstenen för att den ska vara väderskyddad, och det skulle nog se väldigt lustigt ut tror jag. :D

Att dra skorstenen längs innertaket ser illa ut och dessutom kommer man reta sig på det varje dag skulle jag tro och den är dessutom också ivägen om man ska måla taket etc...

Lång skorsten ger karaktär åt huset. Idag tycker jag snarare att minikorta skorstenar som går ut rakt i nock är fula. Långa skorstenar har ngt utländskt och modernt uttryck över sig.
/CC
 
Tack för svar,
jag har läst på lite själv också och kommit fram till att det inte heller går att få en vinkel som passar vårat tak som är 24 grader (närmaste låg på 27 grader). Så jag tror att vi, precis som Chris47, får ta och vänja oss vid att ha ett hus med karaktär  ;)
för på insidan är planlösningen med kaminen helt kanon
Det dyker ju dessutom upp lite andra "fula" grejor på utsidan som TV-antenn och parabol-disk så småningom och det vänjer man ju sig också vid, skorstenen blir då antagligen den snyggaste utsmyckningen i sammanhanget
 
För att späda på argumenten så kan jag tillägga att en rak skorsten är enklare att sota och den ger bättre drag dessutom.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.