Våran skorsten blir bara 4,5m (från golvet)= 2,5m(braskaminen)+2m(skorsten) om den skall nå exakt 1m över nocken.

Rekomenderas 3,5m gärna 4,5m för att få full funktion när man kör den som "öppenspis" (luckorna går fälla helt åt sidorna).
Dessa mått räknas från bakanslutningen som sitter 1,6m över golvet, så vi saknar 0,6m -1,1m....hur göra ?

Skall sitta i en sommarstuga mitt i nocken.
Är ju inte snyggast med 2m rakt upp på en mindre stuga som är relativt "låg"
 
enda lösningen är isåfall en rökgasfäkt som monteras uppe på skorstenen som suger ut röken. de kostar en del men om du tvunget vill elda med öppna luckor så är de nog enda lösningen
 
Emanuel Åkerfeldt skrev:
enda lösningen är isåfall en rökgasfäkt som monteras uppe på skorstenen som suger ut röken. de kostar en del men om du tvunget vill elda med öppna luckor så är de nog enda lösningen
Vill och vill, tänkte mer om det är otroligt viktigt att ha rätt längd...eller om det går vägen ändå ?

Vill ju gärna att det skall gå nyttja den som öppenspis efter som funktionen finns....sen blir det säkert inte så ofta.
 
kommer troligen vara svårt o få tillräckligt drag. men en rökgasfläkt går ju o montera i efterhand så det är ju bara o prova o se hur de går.
 
Emanuel Åkerfeldt skrev:
kommer troligen vara svårt o få tillräckligt drag. men en rökgasfläkt går ju o montera i efterhand så det är ju bara o prova o se hur de går.
Tack för tipset, tänkte inte på det....spar ju en slant på att slippa 1m skorsten så mellanskillnaden blir inte så stor(ca 2000kr/m har jag för mig).
http://www.bradrag.com/ Pris: 3 300:- Frakt: 235:- inkl. postförskottsavg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.