Har planer på att installera en kamin i badrummet på övervåningen. Har FTX system i kåken och givetvis finns ett utsug i badrummet. Kommer jag att behöva separat tilluft till kaminen eller kan detta fungera ändå?
 
Kamin I badrummet...:)...Det var nåt nytt...Du lärde få installera tilluft helst om du stänger dörren som man brukar göra när man badar duschar...
Eller är det "badhus" storlek m2 mässigt du menar...;)

Och det där med centralfläkt och kamin? det blir väl inte så att det sugs in rök in i kåken med fläkten?

Mvh
 
Vi har redan en braskamin på entréplan utan separat tillluft, man får vara lite försiktig när det ska fyllas på ved - men om man smyger upp luckan så ryker det inte in där.... Ej ens om köksfläkten är igång på första växeln... Då är det ändå öppen planlösning och köksfläkten placerad på andra sidan skorstenen

Badrummet är ganska stort - cirka 15 kvm och i stort sett centrerad i utrymmet reser sig vår murade tegelskorsten - en kanal oanvänd, därför idéen med en kamin i badrummet.... Övriga pipor är Pelletspanna i källaren, Braskaminen 1:a vån och sedan imkanal...

Det blir givetvis lågt placerade tillufts ventiler i dörrbladet - men det kanske ändå blir baksug i kaminen?
 
Tänk att ligga i badet och ha en braskamin sprakande! Låter helt fantastiskt tycker jag!
 
Det var det som var tanken - mys i badet.... Eller ev. en vedeldad bastu i badrummet!!
 
Rekomenderar det skarpt med kamin i badrummet. Blev så här då det förut stått en tvätt tunna i badrumet. Grymt mysig värme när man har kastat in några vedträn innan man kliver ner i badet. Har bara tilluft under dörren men har inte något annat än självdrag i huset.
 
Det där med tilluften löser sig nog med att öppna ett fönster i badrummet när man tänder upp brasan....

se länk för tänkt planlösning... Ev. kan centrum-väggen flyttas 50 cm in sovrummet på andra sidan - då kan handfaten placeras mot murstocken istället... Och man har möjlighet att installera en TV på väggen som man kan se från badet! Hur låter det?

Eller ska man strunta i badet och satsa på en bastu istället? http://krokstrandsv.zoomin.se/P1866486
 
Pimp my badrum..........
 
Varför inte "Pimpa till" badrummet - jag har precis pimpat hela bottenvåningen med högtalare i taket. :cool:
Min sambo har än så länge inte förstått detta men det dröjer nog inte länge tills hon förstår fördelen med bakgrundsmusik med bra kvalité jämfört med en liten klockradio i köket :D som snarast irriterar mer än stimulerar...

Skulle det bli behov för lite party-volym så borde 5 x 8" + 2x6,5" högtalare rocka rätt bra på 80 kvm...

Behöver jag skriva att jag redan har planer på inbyggd musikanläggning i badrummet?

Mitt problem står dock fortfarande obesvarat - behöver jag dra separat tilluft till kamin i badet eller ska jag öppna ett fönster till det är drag i skorsten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.