Hej är så att ja köpt en ny braskamin . Tänkte koppla den så som bilden är . Kan ja sätta en skarv och förlänga det befintliga röret? Måste den skarven sitta utanför innevägg? Räcker det med brandisolera i väggen ? Eller måste hela rökröret vara isolerat ?
 
  • Ett metallrör sticker ut från en vägg, omgiven av spackel eller tätning, installationsarbete verkar pågående.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med kamin, kaktusar på fönsterbrädan, vit sängkant, dammsugarslang, TV och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag brukar alltid rekommendera att kontakta den som ska besiktiga installationen.
För mig har dom alltid kommit ut om det inte kunnat lösas på telefon och då förklarat hur dom vill ha det för att kunna godkänna.
Dom har inte ens tagit betalt utan det har ingått i deras service.
 
Claes Sörmland
Ja, du kan förlänga det befintliga röret.

Vad gäller väggen bakom kaminen så ser jag att det i grunden är en murad leca-vägg. Den traditionella lösningen är således att avlägsna brännbart material som t ex, målarfärg, tapet, kartonggips trä o s v hela vägen till murverket och sen putsa det så att du får en brandsäker putsad vägg bakom kaminen och rökröret. Om du läser kaminens instruktion så står vilka andra lösningar som är tillåtna med vilka avstånd.

Du kan även köpa ett isolerat rökrör som kommer med en manual om hur de får installeras och med vilket avstånd till olika material.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.