Tjena, har läst i forumet i flera månaders tid och lärt mig mycket nyttigt.

Dock så har jag en fråga som inte ens google kan hjälpa till med.

Jag har en braskamin av märket Electrolux med inbyggd fläkt, denna fläkt fungerar endast i MAX läget så troligtvis har lagret börja säga Hej Då. Jag vill byta ut fläkten till en "fungerande" sådan. Problemet är dock att jag inte ens vet vad det är för modell på braskaminen eller vad "reservdelen" kan heta.

Se bild nedan... Tack på förhand..
 
  • braskamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gammalt inlägg men fick du fram vad det var för kamin ?
 
Har exakt en likadan, så ja provar att liva upp tråden då ja har samma behov
 
Har också en sådan, väldigt bra kamin med den inbyggda fläkten, men fläkten låter lite och hade behövt byta ut lagren.
 
Vinkelrät63 Vinkelrät63 skrev:
Har också en sådan, väldigt bra kamin med den inbyggda fläkten, men fläkten låter lite och hade behövt byta ut lagren.
Bryt strömmen och bara att våga skruva lite, ta ut den och känna på fläkttrumman och se om det glappar. Nu beror det på vilken sorts lager det är. Finns kullager och kan bytas ganska lätt, sen glidlager och där blev det svårare, då det måste passa kanske det finns hos luxen. I bland hjälper det att olja, symaskinsolja är bra då den är tunn och ska sugas in i lagren genom att köra fläkten och olja på , det ska då ske under ca 1 timma med duttande av olja.
 
Hittade en ersättare.. efter mkt om och men... den gamla ramlade i sär som fnöske när jag tänkte renovera den..
 
  • Ny och gammal radiator vid sidan av varandra på ett svart golv nära en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan kontakta NordiCold och se om dom kan få hem. Verkar inte finnas med på sidan längre..
Ulirch var väldigt tillmötesgående där
UlrichA(Snabel-A)nordicold.se

Artnr: 12213036
Benämning: Fläkt NCA 60-300/36(D7)

Bruttopris= 1291:-
 
S Suomela skrev:
Hittade en ersättare.. efter mkt om och men... den gamla ramlade i sär som fnöske när jag tänkte renovera den..
Jepp bra, det är en lågvarvig trumfläkt med glidlager , för att gå tyst. så lite extra olja på dom innan montage är bra.
 
  • Gilla
Suomela
  • Laddar…
S Suomela skrev:
Du kan kontakta NordiCold och se om dom kan få hem. Verkar inte finnas med på sidan längre..
Ulirch var väldigt tillmötesgående där
UlrichA(Snabel-A)nordicold.se

Artnr: 12213036
Benämning: Fläkt NCA 60-300/36(D7)

Bruttopris= 1291:-
Tack!
 
  • Gilla
Suomela
  • Laddar…
S Suomela skrev:
Hittade en ersättare.. efter mkt om och men... den gamla ramlade i sär som fnöske när jag tänkte renovera den..
Hej, alltså förlåt men jag har exakt samma kamin, exakt samma fläkt som gett upp, och hållt på i otaliga timmar att få lös fläkten för att plocka ut den och då börja jaga en ny. Men HUR fick du ut den, framifrån? Jag har börjat tänkt att man måste dra ut hela kamin och få ut den bakifrån eftersom det är så mycket jox framför. Tacksam för svar!
 
M Millanfix skrev:
Hej, alltså förlåt men jag har exakt samma kamin, exakt samma fläkt som gett upp, och hållt på i otaliga timmar att få lös fläkten för att plocka ut den och då börja jaga en ny. Men HUR fick du ut den, framifrån? Jag har börjat tänkt att man måste dra ut hela kamin och få ut den bakifrån eftersom det är så mycket jox framför. Tacksam för svar!
Dra ur strömkabeln, ta bort 2skruvar på vardera sida. Klipp bort all el o dra ny i samma veva. Det är lite trixit o få ur fläktdelen men de går😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.