Hejsan vi har ett ny byggt hus det vi har satt in en ny braskamin med skorsten men nu är det så att vi inte har sökt bygglov för den! den är besikt. och godkänt. Är det knepigt att söka efter hand eller ska man göra nåt annat?
 
tror du att det är svårt att göra en bygganmälan efteråt?
 
Finns bara en som kan svara på det :)

Stadsbyggnadsexpeditionen Stockholms stad
Telefontid:
Måndag - Fredag kl 9:00-11:00 & 13:00 - 15:00
Tel: 08 - 508 26 990

Här är länken till blanketten som jag tror du kommer att behöva.
 
Patrik999 skrev:
tror du att det är svårt att göra en bygganmälan efteråt?
Det är inget problem att göra en bygganmälan i efterhand men du kommer sannolikt att få betala en högre avgift.

På min kommuns hemsida så rekommenderar de att man gör en bygglov/bygganmälan i efterhand om man vet med sig att det inte är gjort.

Jag gjorde en bygganmälan i förhand när jag installerade kaminen. Tror avgiften var 570 kr.
Däremot så missade jag den biten när jag gjorde en ny imkanal till köket. Får ta och bita i det sura äpplet och kontakta dem nån dag.
 
Inte roligt vad är bäst att göra att anmäla en ny eller att säga som det är?
 
Bäst är att säga som det är. :)
 
kommer dom ut och kollar eller gör man anmälan på papper?
 
Jag tror inte att de kommer ut och inspekterar i förväg. Jag skulle inte "väcka den Björn som sover."
Förresten, vad står på blanketten, måste man informera eller kryssa för om kaminen redan är installerad?
Sotaren skall väl inte inspektera förrän efter installationen.
 
sotaren har redan godkänt den
 
Eftersom det eventuell rör sig om att du får betala någon hundralapp mer genom att vara ärlig är det väl ingen stor sak att vara just ärlig. De kommer inte att tvinga dig att riva ner kamin och skorsten.

Vad händer om du mörkar och lämnar in en bygganmälan som de ser en möjlighet att ha synpunkter på? Ska du först då erkänna att kaminen redan finns på plats och är inspekterad av sotaren?
 
Nja, om sotaren redan har godkänt den, så skulle jag nog göra en bygganmälan, vara ärlig och säga "att du inte visste". Trots allt så är det ju inte hela världen, de är ju människor även i "förvaltningen"
 
Patrik999 skrev:
sotaren har redan godkänt den
Sotaren skickar ju in en kopia på godkännandet till Statsbyggnadskontoret, så det är nog rätt lönlöst att köra huvudet i sanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.