Vårt hus ligger längst ner av en rad med tomter. Till tomten ovanför bakom vår tomtgräns är det en relativt brant slänt på ca 1,5-2m.
Det ska nu snart börja byggas en villa på den tomten och de kommer som det ser ut lägga sitt garage så nära min tomtgräns som man får enligt detaljplan (1,5m).
Detta kommer att innebära att de kommer att bli tvingade att fylla ut slänten ytterligare dvs den kommer att bli väldigt brant!
Vad kan jag ställa för krav på detta (Vad säger jordbalken och LOD)? Det kommer tex när det regnar erodera mycket jord och liknanade ner på min nylagda gräsmatta, det gör det redan nu!
Dränering? L-stöd?
 
Göran.W
Grannen måste vidta alla nödvändiga åtgärder som är nödvändiga för att vatten och jord inte kommer in på din tomt och skapar olägenheter.
Så han måste i princip bygga både stödmur och dränera ordentligt så "hans" vatten inte kommer in på din tomt.
 
Det omvända gäller också. OM det är så att du har schaktat ut på din tomt vid tomtgränsen så är det ditt ansvar att se till att inte din schaktning gör att granntomten rasar ned på din tomt.
 
Göran.W skrev:
Grannen måste vidta alla nödvändiga åtgärder som är nödvändiga för att vatten och jord inte kommer in på din tomt och skapar olägenheter.
Så han måste i princip bygga både stödmur och dränera ordentligt så "hans" vatten inte kommer in på din tomt.
Samma gäller i Sjöbo i Skåne. Här får man dock placera garaget i tomtgränsen.
 
Göran.W
Det bästa hade varit att prata med din blivande grannen och reda ut alla frågetecken.
Ta det bara varligt så han inte känner sig misstrodd eller på hoppad för ni ska ju vara grannar i många år.

Stödmur lär han bygga för annars lär garaget glida i väg och det vill han säkert inte.
En sak som kan vara intressant att ta reda på är hur muren ska byggas och om han behöver inkräkta på din mark när han gör det.
Skulle han behöva inkräkta på din mark är han skyldig att återställa marken sen.

Det du ska oroa dig för är dränerings vattnet från taken för det kan ställa till det.
Kopplas dräneringen från taken dvs även garaget till det kommunala nätet är det inga problem utan det blir tom mindre vatten som tar sig ner från grann tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.