Hej!

Jag har köpt en tomt med skaftväg, och den sluttar rätt brant ned mot garaget (och resten av tomten).
Nu lurar vi på vilket material vi ska välja på vägen.

Grus, asfalt eller stenläggning är väl de som varit på tapeten. Frun har sagt bestämt nej tillplattsättning och jag köper argumenten -med avstamp i hur tufft det var att hålla skarvarna snygga på förra huset ser jag inte fram emot att göra det på 35-40 meter skaftväg som är 4 meter bred.

Grus och asfalt har väl olika fördelar. Jag inbillar mig att asfalt är enklast ur underhållssynpunkt -men hur lång tid tar det innan grannens trädrötter spräcker den?

Några konkreta frågor:

1 - vilket material tror du mest på och varför? (huset ligger i Stockholm)

2 - vilket material har bäst fäste om det är isigt och halt? Är det ens någon skillnad?

3 - snubblade över något som heter "mönstrad markbetong". Känns som en bra hybrid mellan sten och asfalt. Har *inga* kunskaper om detta -nån som vet? Går det ens att göra på icke plan mark? Firmor i Stockholm?

Tackåbock!
 
Hur stor är lutningen ?
Min tomt är oxå väldigt brant. Det är stenlagd mot gatan. Det blir riktigt halt på vinter. Man måste underhålla med sand med jämna mellan rum.
Om det är väldigt brant då är det grus lösningen. Asfalt sist för att den är så ful. Sten blir snyggast men halt. Om det är mönstrad, kanske det hjälper. Svårt att säga hur det blir med is på.
 
harry73
Är det en brant nedfart till garaget kommer du att få problem med grus under dörren eller i dräneringen eller hur du nu får bort vattnet därnere. Jag skulle föreslå betong eller asfalt med värmeslingor som man kan sätta igång om det är halt.
Snöröjningen är enklare på hård underlag och man smutsar inte ner snön med grus, så man kan lägga det på gräset eller rabatter.

Annars kan det vara en ide att installera vinsch, så att man kan dra upp bilen om det vill sig illa :)
 
Kom på ett fjärde allternativ. Grus gång med några mönstrade granit plattor, inbyggda. Det är oxå snyggt.
 
Snö röja på grus är lättar än sten, tycker jag. Det bildas inte is på grus som det gör på sten.
 
Det är väl totalt ett fall på sisådär knappa 4 meter på hela sträckan som är 40 meter, där den brantaste sektionen har lutningen 1:8 (dvs typ 7 grader om jag fattat rätt)
 
Det blir 10 cm per meter. Låter inte så farligt. Det kanske går bra med sten oxå. Men jag skulle inte ta risken. Har du grus kan du stenlägga det senare om du ångrar dig. Då har du ändå gjort halva arbetet. Men tvärtom blir det svårare.
 
harry73
Matstj skrev:
Snö röja på grus är lättar än sten, tycker jag. Det bildas inte is på grus som det gör på sten.
Jo det gör det, men är gruset inte för hård packat (t ex singel) då tar man isen tillsammans med de översta stenar.
Asfalt bir väldig hal, därför föreslog jag en kombi med värmeslingor. Det blir också ett väldigt bekvämt sätt att hålla rent på vintern :)
 
Drar det inte mycket el då. Det är ju utomhus?
Är inte det farligt om asfalten sprickor och skadar kabeln?
 
harry73
Matstj skrev:
Drar det inte mycket el då. Det är ju utomhus?
Är inte det farligt om asfalten sprickor och skadar kabeln?
Den behöver inte vara på hela tiden, bara när det är halt och tills snön eller is har smält. Det räcker säkert med några gånger per säsong några timmar
 
Men har ju en sensor som mäter nederbörd, då slås värmeslingorna på.
 
harry73
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.