Vi håller på att titta på att bygga nytt garage. Som det ser ut i dagsläget så blir tyvärr uppfarten till garaget brant.

Garaget planeras att ligga 6 meter från vägen och golvet kommer att ligga 1 meter högre. Alltså 1 meter stigning på 6m längd = nästan 17% lutning.

Har skissat och räknat men får ingen känsla för hur brant det blir i verkligheten.

Vad tror ni? Är det för brant, eller är det ok?
 
Med 1:6 kan det vara svår att använda på vintern, men det kan gå om du lägger värmekablar i marken.
Allt över 1:7 är jobbig egentligen. Kan du inte sänka garaget och lägga ett par trappsteg upp till huset istället?
Med 1:6 som du beskriver det finns en risk att bilen tar i backen både på toppen och botten på uppfarten.
I normalfall har man övergångsradier mellan ramp och plan mark.
C.
 
1m på 6m låter inte orimligt alls.
 
Brant men möjligt med rätt uformning, ar du en stor SUV eller ngt så är det inga problem men med en låg sportbil kommer du att gå på grund..
 
Har något liknande hemma och får in min Supra utan problem. De kommer om det finns krön/svackor i lutningen...
En tidigare chef till mig har en helt bisarrt brant garageuppfart, och en merca cab. Då och då så löste tippskyddet ut och bågen flög upp! Men bilen kom upp.
 
robsarve skrev:
Har något liknande hemma och får in min Supra utan problem. De kommer om det finns krön/svackor i lutningen...
En tidigare chef till mig har en helt bisarrt brant garageuppfart, och en merca cab. Då och då så löste tippskyddet ut och bågen flög upp! Men bilen kom upp.
Vill han byta mercabil med mig? Min Esprit fastnar på allt högre än en elkabel känns det som :( Felkonstruerade skrotbilar enligt min åsikt men helt ok att köra annars ;)
 
Tossegubbe skrev:
Vill han byta mercabil med mig? Min Esprit fastnar på allt högre än en elkabel känns det som :( Felkonstruerade skrotbilar enligt min åsikt men helt ok att köra annars ;)
OT förstås men en Jeep Grand Cherokee klarar sånt lätt :cool:
Minsta möjliga lutning skulle jag eftersträva, finns ingen fördel alls med att ha en backe upp till garaget. Hellre en backe/trapp upp till huset sen i så fall.
 
Får ni bygga med 1:6? När vi sökte bygglov för vårt pratades om en generell gräns på 1:12, de kunde i vissa fall sträcka sig till 1:10. Det verkade vara något som de flesta kommuner i 08-land hade anammat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.