Vet någon när det kom branschregler att man måste ha tätskikt runt upphängd toalett?

Tusen tack!
 
Behövs lite mer detaljer.

Är det en toalett utan dusch eller badkar, så krävs i princip bara tätskikt på golvet, och 5cm upp på väggen. Men är det en inbyggd cistern, så kan inbyggnadsutrymmet ev. (Beror på fabrikat), vara ett kopplingsutrymme, i så fall krävs liter mer inne i utrymmet.

Men skriv mer, inbyggd eller ej, bara en toalett, eller ett våtutrymme osv.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Behövs lite mer detaljer.

Är det en toalett utan dusch eller badkar, så krävs i princip bara tätskikt på golvet, och 5cm upp på väggen. Men är det en inbyggd cistern, så kan inbyggnadsutrymmet ev. (Beror på fabrikat), vara ett kopplingsutrymme, i så fall krävs liter mer inne i utrymmet.

Men skriv mer, inbyggd eller ej, bara en toalett, eller ett våtutrymme osv.
Tack för svaret!
Toastolen är i badrummet. Resten är bakom tätskiktet.
Toalett med öppet inbyggt skåp ovanför, kakelväggar, mönstrad duschdraperi, svart hink på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Gissar att du fråga pga försäkringsärende. Det beror lite på vilken standard man utgår ifrån. Fråga försäkringsbolaget det.
Tätskickt bakom inbyggd spolcistern kom till lite olika i säker vatten, gvk och bkr.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Gissar att du fråga pga försäkringsärende. Det beror lite på vilken standard man utgår ifrån. Fråga försäkringsbolaget det.
Tätskickt bakom inbyggd spolcistern kom till lite olika i säker vatten, gvk och bkr.
Tack! Ja försäkringärende. Men när kom alla det för alla efter 2005?
 
Just omkring 2005, 2006 hände det en del med reglerna om detta. En bekant råkade ut för det.

Hon fick en vattenskada där. Först skickade förs. bolaget en firma som stoppade läckan osv. Den firman menade att installationen inte var fackmannamässig, och förs. bolaget skulle inte ersätta.

Sedan kom skaderegleraren ut, och menade att "felet" inte var fel före 2006 (om jag minns rätt). Installationen var gjorda av hennes make som då nyligen hade gått bort.

Men vi tyckte alla att det var konstigt om han inte skulle följt branschreglerna, han var konsult inom ett lite specialområde inom VVS, och författade säkerhetsregler (tänk kärnkraft, men inte just det).

Men det var som sagt en vettig skadereglerare, så det löste sig.

Jag kommer inte ihåg detaljerna, men reglerna om tätskikt för en sådan konstruktion som på bilden har ändrats i omgångar. Det gäller dels om det skall finnas tätskikt eloler inte, men även (numera) krav på skvallerrör där alltså ev. läckande vatten skall rinna ut synligt utanför så man tydligt ser att något är fel.
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Just omkring 2005, 2006 hände det en del med reglerna om detta. En bekant råkade ut för det.

Hon fick en vattenskada där. Först skickade förs. bolaget en firma som stoppade läckan osv. Den firman menade att installationen inte var fackmannamässig, och förs. bolaget skulle inte ersätta.

Sedan kom skaderegleraren ut, och menade att "felet" inte var fel före 2006 (om jag minns rätt). Installationen var gjorda av hennes make som då nyligen hade gått bort.

Men vi tyckte alla att det var konstigt om han inte skulle följt branschreglerna, han var konsult inom ett lite specialområde inom VVS, och författade säkerhetsregler (tänk kärnkraft, men inte just det).

Men det var som sagt en vettig skadereglerare, så det löste sig.

Jag kommer inte ihåg detaljerna, men reglerna om tätskikt för en sådan konstruktion som på bilden har ändrats i omgångar. Det gäller dels om det skall finnas tätskikt eloler inte, men även (numera) krav på skvallerrör där alltså ev. läckande vatten skall rinna ut synligt utanför så man tydligt ser att något är fel.
Det var väl kartongklädda gipsskivor och rollade tätskikt man ville ha bort där alldeles efter 2005 om jag inte minns fel. Byggde badrum 2005 och missade just de nya reglerna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
rollade tätskikt
Rollade tätskikt var OK fram till 2010, 2011 eller ngt. sådant. Vi byggde två badrum 2008-2009. Och körde rollat. Folie hade börjat komma då. Men jag är glad att vi inte satsade på det. Vissa fabrikat hade problem med limmet till folien i början. Har för mig att det inte härdade i skarvarna, folien är för tät så limmet kunde inte torka.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
Säker vatten kom 2005-2006 och var typ 15 sidor i början. Tvivlar att den tog upp det, den va väldigt fattig första åren.

Skulle säga att det är BKR och GVK som kanske nämner det. Bara bläddra i deras gamla upplagor och titta. Det är väldigt sällan de tar bort/minskar krav så öppna gällande 2006-2007 och fanns det inga krav då på tätskickt bakom inbyggd wc-cistern så fanns det inte heller 2005.
 
BirgitS
U Utsliten och utdömd skrev:
Säker vatten kom 2005-2006 och var typ 15 sidor i början. Tvivlar att den tog upp det, den va väldigt fattig första åren.
Som framgår av min tidigare länk publicerades första versionen september 2005 och den skriver om hur rör ska förläggas så att vattenläckage upptäcks fort och att t.ex. installationsväggar och schakt ska ha vattentät botten och en dränering som mynnar i rum med golvbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.