Tjenare! Frågar åt en vän vars son har problem med att brandvarnaren i sovrummet blinkar rött någon gång i minuten. Grabben kan inte sova om det är minsta ljus i rummet och när det är näst intill kolsvart så lyser hela rummet upp av rödblinket och... ja ni fattar... (Jo jag vet, stackarn är känslig i överkant, men nu är det som det är. ;))
Har testat att tejpa över men det slinker ut ljus ändå.

Så, någon som har brandvarnare hemma som INTE har någon blinkande diod och kan tala om vad det är för märke, eller ännu hellre var de går att köpa? :) Helst sådana som triggar signalen i varandra.

Tack på förhand!
ToRy
 
Kanske fungerar att lacka ljusdioden med svart (modell)färg?
 
Går säkert bra att placera brandvarnaren precis utanför sovrummet också.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går säkert bra att placera brandvarnaren precis utanför sovrummet också.
Instämmer!
Har själv aldrig sett att våra brandvarnare blinkar förrän nu när jag verkligen tittade efter.
Flytta brandvarnaren, eller, ännu enklare, sätt en liten bit eltejp över dioden.
 
T ToRy skrev:
Har testat att tejpa över men det slinker ut ljus ändå.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
sätt en liten bit eltejp över dioden.
Fast det funkade inte... :cry:;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det funkade inte... :cry:;)
Ja, men vad var det för tejp?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, men vad var det för tejp?
Jag bara antog att den inte var genomskinlig. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Hehehe... glöm tejpen, den är inte genomskinlig, den är svart eltejp och blir den större blir den ful. :rofl:
Tacksam för engagemanget, men alla tips om att flytta detektorn eller tejpa över den kommer inte funka, vi har att göra med en riktig lejonmamma här, dessutom med ett välutvecklat sinne för estetik, plus en ytterst bestämd grabb som vet allt. ;) Detektorn ska sitta i rummet, den ska inte blinka och den ska inte vara ful. :D
Iofs skulle det kanske funka att måla över dioden, om man gör det snyggt... :thinking:

Men, det enklast vore om jag fick tag på detektorer som inte blinkar. :)

edit: Och tack för att engagemanget skickade upp tråden på listan över "Populärt i forumet"! Premiär för mig såvitt jag vet! :D
 
T ToRy skrev:
Men, det enklast vore jag fick tag på detektorer som inte blinkar. :)
Enklast är nog att klippa ett ben till dioden. :cool: Har dock ingen aning om brandvarnaren fortfarande fungerar som den ska efter den "förbättringen" även om jag gissar det. Kommer lejonmamman på din åtgärd hoppas jag du är snabb och eller stark. :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Nä, diodens vara eller icke vara BORDE inte vara vitalt för funktionen, dock vill jag nog inte chansa. Lejonmammor du vet. Även om jag lyckas springa ifrån henne så kommer hon smyga sig på mig när jag minst anar det... :rolleyes:
 
  • Ledsen
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Det är väl ganska enkelt att testa om brandvarnaren funkar efter att man har klippt ena benet på dioden?
 
useless useless skrev:
Det är väl ganska enkelt att testa om brandvarnaren funkar efter att man har klippt ena benet på dioden?
Precis klipp benet och testa med testknappen så får man ju svart på vitt om det funkar eller inte och såväl lejonmamma som lejonunge borde därmed vara nöjda.
 
possum77 possum77 skrev:
Precis klipp benet och testa med testknappen så får man ju svart på vitt om det funkar eller inte
Svart på vitt vet jag inte. Ett absolut minimitest är väl ändå med riktigt rök. Inte ens då kan man vara säker på att man inte helt sabbat känsligheten med sitt ingrepp. Helt klart långsökt så det förslår men med en brandvarnare kanske men inte bör chansa. Speciellt inte med en lejonmamma i färdigställning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Svart på vitt vet jag inte. Ett absolut minimitest är väl ändå med riktigt rök. Inte ens då kan man vara säker på att man inte helt sabbat känsligheten med sitt ingrepp. Helt klart långsökt så det förslår men med en brandvarnare kanske men inte bör chansa. Speciellt inte med en lejonmamma i färdigställning.
Man bör undvika att testa brandvarnare med riktig rök. Det var iaf vad vi blev tillsagda att lära ut på den tiden jag jobbade som brandman.
 
Inte otänkbart att lysdioden används för andra funktioner än att bara blinka. Ex. kan batterinivån detekteras när dioden tänds upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.