Skall köpa brandvarnare (BV) till mitt fritidshus, i helgen brann ett fritidshus i vårt fritidshusområde och ägaren hittades död.

Problemmet är att jag har spiskassett Keddy 110 där och ofta när jag skall elda där så kommer det rök in i huset. Finns det några speciella brandvarnare som klarar sånt ? Kanske dum fråga med tanke på att det är väl röken BV reagerar på ?

Ett annat alternativ är att sätta BV i sovrummen, men det är ju väldigt sent när röken kommit ända dit ?

Tacksam för tips och erfarenheter. Jag handlar i 1:a hand hos Classe eller Kjelle om någon lämplig BV finns där.
 
Se till att få kaminen och skorstenen i ordning så att röken går åt rätt håll. Det ska inte vara några problem att ha röken i rummet just jämte kaminen.
 
Vi har brandvarnaren sittande i taket 1m vid sidan av vår Keddykassett och visst händer det någon enstaka gång att den tjuter till om det kommer ut lite rök när man öppnar luckan men jag har inte upplevt det som något problem. Den har nog tjutit lika ofta pga våffeljärn, brödrost e.d.....

/Ingenjören
 
mrfrenzy skrev:
Se till att få kaminen och skorstenen i ordning så att röken går åt rätt håll. Det ska inte vara några problem att ha röken i rummet just jämte kaminen.
Problemmet är att när man kommer till ett kallt fritidshus och skall elda med kall skorsten så kommer det alltid lite rök in i huset innan elden tagit sig och skorstenen värmts upp.
 
Då är det bara trycka till på knappen på brandvarnaren så den inaktiveras en halvtimme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.