Jag har nästan 4 meter högt i tak i köket och funderar på det här med brandvarnare... Det händer ju nån gång då och då att den drar igång när man steker mycket bacon eller nåt sånt och då är det smidigt om man kan stänga av den utan att behöva hämta en stege.
Jag har kollat på några trådade och trådlösa brandvarnare med pausfunktion, men det går bara att pausa genom att trycka på en knapp på just den varnare som har löst ut.
Är det nån som känner till någon modell där man antingen kan komma åt pausfunktionen från en annan plats än uppe i taket (kabel till knapp, annan ihopparad brandvarnare, mobilapp, etc...) eller någon vettig modell där själva elektroniken är separerad från sensorn så den går att sätta på ett mer lättåtkomligt ställe? Helst nåt som inte är gjort för offentliga byggnader och kostar skjortan...
 
Fibaro har brandvarnare med z-wave, men då får du skaffa någon form av hemautomatiserings-hub och då springer kostnaden fort iväg. Men då kan du å andra sidan börja styra all möjlig elektronik i huset ;)
 
Jo, det har jag i och för sig ändå tänkt ha. Men jag vill helst inte vara beroende av att en server i garderoben funkar för att brandlarmet ska gå.
Men har inte fibaros brandvarnare också inbyggd siren?
 
Jodå, visst har den det, tydligen både siren och varningsljus. https://www.m.nu/sensorer/brandvarnare-fibaro-smoke-sensor

Jag har den första versionen och jag vet att det där klagade på volymen på sirenen. Jag har för mig att man uppdaterade den i version 2. Att tysta sirenen och varningsljus lär inte vara något problem via gränssnittet för hubben.
 
Går den att använda utan att ansluta den till Googles moln?
 
useless useless skrev:
Går den att använda utan att ansluta den till Googles moln?
Jag tror inte det, man måste skapa ett nestkonto och jag tror det är kopplat till Google.
 
T
Kör med en trådad där du bryter strömmen med en strömbrytare som du sätter på väggen. Vill du vara säker på att du inte gömt att slå på den igen så har du en liten indikering precis ovanför, eller kanske tom ett tidrelä så att den går tillbaka efter x min.

Du kan ju också köra med Kamics färdiga lösning där man sätter upp en "kontrollpanel" (Enr:63 034 25):
https://www.kamiclightsafety.com/images/catalog/KAMIC_Brandvarnare__Utrymningslarm_webb.pdf
Styrpanel för brandvarnare med knappar för Test/Alarm, Paus och Lokalisera samt instruktioner för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vill du köra med billigaste möjliga så skulle jag klippa upp + kabeln som kommer från en vanlig hederlig brandvarnare med 9V batteri och sedan slänga på en strömbrytare i serie med den...

Eller om du inte orkar dra kabel så slänger du upp ett fjärrrelä som du lägger i serie med batteriets +.
Typ i stil med denna kanske:
https://fyndiq.se/produkt/dc-4v-5v-...0vSiDkVsHxiuVd8brRcgzyobHnf3M7LRoCcsoQAvD_BwE
 
  • Gilla
JonasBad
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Jag tror inte det, man måste skapa ett nestkonto och jag tror det är kopplat till Google.
Ok. Jag vill inte ha Googles grejer med inbyggd mikrofon i vart och vartannat rum...
 
T TechChad skrev:
Kör med en trådad där du bryter strömmen med en strömbrytare som du sätter på väggen.
Har dom inte inbyggd batterbackup? Men det blir kanske någon 'fullösning' med en extern knapp parallellkopplad med den inbyggda pausknappen..


T TechChad skrev:
Du kan ju också köra med Kamics färdiga lösning där man sätter upp en "kontrollpanel" (Enr:63 034 25):
Fast det står ju där att man bara kan pausa innan den har löst ut. Vem har sån framförhållning?


Men Kamics prylar verkar intressanta. Dock verkar dom vara svåra att få tag på för vanliga privatpersoner?
 
Redigerat:
Ja, dom verkar uppfylla mina krav förutom att dom inte är trådade och går på nätspänning. Men man kan ju inte få allt...
Jag kanske köper en uppsättning och testar.
 
T
Är du ute efter den billigaste Och troligen enklaste lösningen så är det bog att köpa en 12v-230v brandvarnare och sedan sätta en strömbrytare på inkommande matning. Då kam du stänga av den när du vill.
 
Beträffande 230 V-brandvarnare, så har ex. Nexas modell inbyggt batteri, så där hjälper det ej att bryta nätspänningen.
Personligen hade jag valt en annan placering av brandvarnaren så att det med ett enkelt tryck hade gått att pausa/stänga av ljudet vid ex. kraftig stekning.
Dessa system ska i en heminstallation enl. mig, hållas på en enkel nivå där felgrepp och speciallösningar kan påverka driftsäkerheten.
 
useless useless skrev:
Ja, dom verkar uppfylla mina krav förutom att dom inte är trådade och går på nätspänning. Men man kan ju inte få allt...
Jag kanske köper en uppsättning och testar.
Testade du dem? Vi har nu inför julen pratat om våra gamla Biltema-brandvarnare från tidigare ägare som börjar bli till åren. Skulle vara praktiskt med något som har räckvidd att larma om det börjar brinna i redskapsboden där det står en värmefläkt man skulle kunna tänkas glömma att stänga av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.