Jag handlade på co igår och köpte ett tvåpack av deras optiska brandvarnare. De borde ju uppfylla vissa krav tycker man för att få säljas. Testknappen får dem att pipa. Det är ju inget konstigt, men jag gjorde också röktest och det var riktigt svårt att till slut få den att pipa. Det verkar som det måste vara helt övertänt innan de reagerar.
Vi har också joniserande brandvarnare och de reagerar direkt om man tänder en tändsticka i närheten. Kan vara tänkvärt om man vill bli varnad i tid.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det var bra att du nämner det. Är det sådana som ska kommunicera med varandra?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var bra att du nämner det. Är det sådana som ska kommunicera med varandra?
Nej. Det är den enklaste sorten.
 
En brandvarnare ska vara provad (och märkt) enl SS EN 14604 som reglerar allt ifrån signal till hur känslig den ska vara.

Du ska inte röktesta dina brandvarnare då detta riskerar att försämra funktionen. Testknappen bryter ljuset och gör ett fullgott test.
 
C
Ja, det verkar vara en djungel det där.
Samtidigt fick Clas Ohlsons brandvarnare högt betyg i ett färskt test:
https://mb.cision.com/Public/152/3460015/a8164b5b81d22d31.pdf

Finns så klart en norm som brandvarnare måste uppfylla, men den är ganska frikostigt tilltagen. De flesta tänker sig nog att en brandvarnare borde vara betydligt känsligare än så.
 
G GustH skrev:
Du ska inte röktesta dina brandvarnare då detta riskerar att försämra funktionen.
Om detta är en reell risk borde det innebära att brandvarnare som då och då falsklarmar på grund av exempelvis matlagning riskerar att förstöras. Är det verkligen så? Nu pratar jag givetvis om "normal röktest" och inte om att utsätta varnaren för rena eldsvådor.

G GustH skrev:
Testknappen bryter ljuset och gör ett fullgott test.
Fast får jag välja mellan en som larmar av en "utblåst tändsticka" och en som inte gör det vet jag vilken jag skulle känna mig tryggare med. Rätt eller fel kan kanske diskuteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.