Har ett kök där ena väggen består av "väggen mot grannen". I denna väg är det idag dubbelgips för att fungera som skiljevägg mellan olika brandceller (oss och grannen).

Är det ok att ta ner ett av dessa gipslager och byta ut det mot någon typ av plywood?

Fördelen med detta är att jag kan plocka ner det befintliga gipset med enkelhet. Sedan behöver jag inte heller regla upp för köksskåp mm på samma sätt eftersom detta skruvas in i "plywooden".

Räknas plywooden som samma brandskyddsklass eller måste det vara dubbelgips?
 
Det är nog inte OK (tror inte grannen tycker det heller).
Du bör nog kolla vad som gäller för ditt hus.
Såg en vind i ett parhus där man hade trippelgips på båda sidor om reglarna, dvs totalt sex gips som brandvägg. Det fanns nog en anledning till detta.
 
Högst troligt att det krävs dubbelgips med förskjutna skarvar. Sätt plywooden utanpå den existerande väggen och sedan ev renoveringsgips.
 
Tackar för svaren !

Ser mitt egna inlägg och kan konstatera att jag nog var trött igår.. =)
Vad jag menade var att det befintliga KAKLET kan tas ner med enkelhet på detta sätt.

Med plywood menar jag det som verkar kallas OSB, vilket verkar vara ok att ha i brandskiljande väggar.

Några tips på vart man kan vända sig för att få ett "korrekt" svar?
 
Brandkåren? De brukar ha koll
 
Mellanväggen klassas som brandvägg mellan era två lägenheter och får inte försämras (dvs minska tjockleken eller ändra material. Byggnormer finns för vilket brandskydd som skall finnas mellan sammanbyggda småhus/lägenheter. Enligt dessa skall det alltid finns ett brandskydd/brandvägg i lägst brandteknisk klass A60/EI 60 (Om jag inte missminner mig). Det du skulle kunna göra är att antingen riva ner gipsskivorna så du slipper knacka ner kakel och sedan återställa med ny gipsskiva + plywood ovanpå eller låta gipsskivan sitta kvar och sätta en plywoodskiva på denna.
 
OSB kan inte ersätta gips i en brandskiljande vägg.

Om du vill ha OSB för att lättare sätta upp skåp så kanske det är OK att du river båda lagren gips och monterar OSB mellan reglarna, och att du därefter sätter upp dubbelgips igen med överlappande skarvar. Sedna kan du skruva upp saker genom gipset, och ändå inte får en tjockare vägg.

Jag är dock inte säker på att man överhuvudtaget får ha träskivor i brandväggen.
 
Trä får ej användas i väggen. beroende på brandklassningen om hur många minuter väggen skall kunna brinna utan att lågor bryter igenom ska du använda protect skivor. tex gyproc protect 15 mm dubbla sånna klassas till 90 min.

Kolla upp innan du gör nåt då försäkringsbolag kollar sånt vid brand.
 
Varför inte bara använda Elfas g6 expander?

Snabbare, enklare och bra mycket billigare än att hålla på med osb.

Vet inte riktigt om det är okej att borra ett gäng 10mm hål i en brandvägg dock...
 
Dzollero skrev:
Trä får ej användas i väggen. beroende på brandklassningen om hur många minuter väggen skall kunna brinna utan att lågor bryter igenom ska du använda protect skivor. tex gyproc protect 15 mm dubbla sånna klassas till 90 min.

Kolla upp innan du gör nåt då försäkringsbolag kollar sånt vid brand.
Det finns ingenting som säger att trä inte får användas i brandskiljande vägg. Det är väggens konstruktion som helhet som avgör brandmotståndet.

Däremot skall man inte byta ut delar i en befintlig konstruktion mot material med andra egenskaper.

Vad du kan göra i detta läge är att ta bort yttersta laget gips, ersätta det med plywood och sedan komplettera det med 13 mm gips utanpå det. Då är du garanterat hemma.

Jag skulle även tro att motsvarande lösning men med renoveringsgips som mycke_nu föreslår räcker till, men det skulle jag vilja kontrollräkna för att vara på säkra sidan
 
det du kan göra är att du köper ett plåtband som finns på rulle det är 10 cm brett och rullen är lång så du kan nog klippa av den längden som du behöver till din vägg. riv bort det yttersta lagret skruva dit plåtbandet på reglarna som du kommer att kunna se på första lagret du skall ha två längder ett för över och underskåpen ta bara reda på vilken höjd dom skall sitta på. Satt det en vanlig gipskiva där förut kan du skruva dit vanlig skiva igen. Sen tar du gipsskruv/plåt och skruvar fast plåt remsan som då ligger mellan första och andra lagret. På första gipslagret kommer du nog att se att det är fog mellan gipsvägg tak och golv och ser du om det fattas eller så lägger du i brand fog där det fattas. Din brandvägg även en ljugvägg också. och ja du kan ha träreglar i en brandvägg också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.