Håller på att bygga ut min verksamhet (musteri/ciderbryggeri) och har köpt in en 20' container. Den står ca 1,5 m från min lada. Mellan ladan och containern ska det byggas ett litet tak och utrymmet ska användas som förvaring av trädgårdsredskap. Utanför containern (vänster på bilden) kommer ett "litet" elverk på 100 Kva att placeras. Detta ska också få ett tak och plåtväggar som väderskydd. Pga försäkringsreglerna för min jordbruksfastighet får jag inte ha ett tak som går från ladan och hela vägen ut över elverket om jag inte brandklassar ladväggen EI60, vilket inte är aktuellt. Jag har fått godkänt på att ha ett tak som går från ladan till vänstra sidan av containern och sen ett separat tak från containern och ut över elverket.
Nu har jag fastnat i hur jag rent praktiskt ska bygga dessa tak. Framför allt hur jag får taket över elverket att vara brandtätt mot containern.
Ett alternativ är att bygga som jag ritat på ena bilden. Svart är plåttak (typ korrugerad plåt) och rött är en metallvinkel som löper längs hela containern och hindrar lågor från att ta sig upp till det andra taket. Tror spontant att denna lösningen blir dyr och överväger därför att köpa in en container till som jag kan ställa in elverket i. Kostnad för en till container är ca 23000 ink moms.

Kom med förslag på lösningar, kreativa och tokiga tas tacksamt emot!
 
  • Grön fraktcontainer bredvid en lada, byggmaterial i förgrunden, plan för takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grön container står framför en lada med ritade linjer som visar planerat tak och skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Att dom inte vill ha ett tak som är öppet ovanför burken , där lågor kan gå runt förstår jag
Men varför en plåtvägg mot burken , den kan ju inte brinna , kan du få fast ett vinkeljärn eller
en bockad plåt på sidan upptill och fästa taket på undersidan av den så ska det nog gå , sätter du samtidigt en plåt som går ut ca 0,5 meter , som går ut ovan taket kan inga ev. lågor gå runt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.