Hej!

Går i tankarna på att låta "mura upp en kamin".

Jag har googlat efter brandskyddsregler men får inte riktigt svar på det jag tänker på, så jag prövar kunskaperna på forumet :).

Jag bifogar 2 bilder för att visa vad jag har tänkt.

Som ni förstår vill jag att kaminen ska se inbyggd ut. Det jag har tänkt är att låta murare mura upp väggar i siporex/leca för att klä in skorstensröret. Min fundering är om detta är ok att göra enligt brandskyddsregler. Skorstensrören kommer kommer väl troligen ha 50 mm i isolering och tåla värme upp till 1000 grader. Men det känns kanske som att det kommer bli väldigt varm i schaktet? Räcker det med luftningen som som spjällen/ventilen medför ovanför kaminen enligt bild?

Hoppas ni förstår vad jag menar, och tack på förhand.
 
  • Inbyggd modern kamin med eld, inramad av vita väggar och mörkt golv, med solljus och skuggor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av planerad kamin inbyggd med siporex/leca väggar och rökkanal, med fråga om värme och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns färdiga stenar som blir skorsten, men jag kommer inte ihåg vad dom heter
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det finns färdiga stenar som blir skorsten, men jag kommer inte ihåg vad dom heter
Kan det vara Isokern du tänker på, det var det första jag tänkte på.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Om du skall vara så nära brännbart så måste ju ha minst 50mm luft och sedan minst 50mm obrännbart material typ kalcimumsilkatskivor. Rökröret måste även vara helisolerat upp till murstocken. Annars så måste man ha 500mm till brännbart.
 
M mothership skrev:
Hej!

Går i tankarna på att låta "mura upp en kamin".

Jag har googlat efter brandskyddsregler men får inte riktigt svar på det jag tänker på, så jag prövar kunskaperna på forumet :).

Jag bifogar 2 bilder för att visa vad jag har tänkt.

Som ni förstår vill jag att kaminen ska se inbyggd ut. Det jag har tänkt är att låta murare mura upp väggar i siporex/leca för att klä in skorstensröret. Min fundering är om detta är ok att göra enligt brandskyddsregler. Skorstensrören kommer kommer väl troligen ha 50 mm i isolering och tåla värme upp till 1000 grader. Men det känns kanske som att det kommer bli väldigt varm i schaktet? Räcker det med luftningen som som spjällen/ventilen medför ovanför kaminen enligt bild?

Hoppas ni förstår vad jag menar, och tack på förhand.
Bruksanvisningen till den spisinsats du tänkt använda borde ge tips om utformningen på omklädnaden. Brukar vara godkända material, hur nära taket den får avslutas, att det måste vara en avgränsning ovanför insaten och avluftsöppningar på X cm2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.