Fick brev från kommunen idag.. Nästa vecka är det dags för sotaren att komma.. Nytt för iår är att de även gör en brandskyddskontroll.. De ska insp skorstenen hela vägen ifrån kamin till skyddskåpan allra längst upp.. O de vet att ta betalt.. Vanlig sotning ligger på strax under 800 kr... Sen tar de som jag förstod de 843,75 kr / tim för brandskyddskontrollen.... + att hela skorstenen kommer att filmas inifrån för att se ev fel... Känns iof rätt bra med den kontrollen men hallå... Till de timpriset!! :surprised: :surprised:
 
:-? 800 för en sotning. Jag brukar betala max 400kr för min ved panna.

Min brandskydds kontroll kostade däremot 800 kr den oxå.

Och den tog kanske 20 min...
 
Kan dirket konstatera en skillnad i rekomenderat o verkligheten... I pappret jag fick hem så ska sotning samt brandskyddskontrollen göras vartannat år... läsningen via länken står det vart 8 år.. Lite mer info.. Kontroll ska utföras enl följande
Värmepannor som eldas med fasta bränslen 2 års intervall
Olja eller gas 4 år
Köksspisar fasta bränslen 2 år
I mycket begränsad användning ( ej uppvärmning) 8 år
I ett fritidshus 8 år
Lokaleldstäder primär värmekälla 2 år
ej primär värmekälla 8 år
i fritidshus 8 år

Kommunerna bestämmer själva vad de ska kosta.
 
Säg det till sotarn!
 
Hade det "nyss" och "torskade" på att eldstadsplan saknades (tror jag uttrycket var, m.a.o plåt framför kakelugnen) samt att takstegen var av trä.
Kakelugnen gillades inte helt men blev godkänd med anmärkning.

Taksteg är inhandlade men på taket ligger ½ meter snö........och fristen gick ut 3/1
:p

Hos bror klagades det visst oxå på takstege.

Vanligaste felen är nog avsaknad av eldstadsplan framför kaminer/kakelugnar/spisar e.t.c
Fel på askhink (ska vara av metall och med lock)
Fel på takstege, ska vara av "ickekorresiv" metall, och fäst med genomgående skruv (gängstång + bricka t.ex, eller lösa stag hakade över (frisk) läkt.

Sågspån som ligger mot murstocken kan det nog klagas på också
 
Där ska jag nog klara mig... Både kamin o takstege är nytt sedan 4 år... Har en täljstenskamin e de ligger täljsten även framför denn :D
 
Då är det sotat o besiktigat.. Allt godkänt UA... Tog allt som allt 30 min... får se vad han skriver för tid på fakturan.. Har hört innan av grannar att han som kör här i området brukar kunna salta.. o chansa på att de funkar... Närmsta grannen berättade att han skrev upp för 45 min mer än vad han va där... >:(
 
Det var tusan va snabbt jobbat, i denna kommunen sotas det inte i samband med kontrollen  :-?
 
Jag vart glatt överraskad jag med... När jag pratade med sotaren en vecka innan så sa han ca 1 timme. Han började med att gå upp på taket o sota ur skorstenen sen ner med kameran o kollade, sen in o sota luftkanalerna o röret innan spjälet i kaminen sen upp  o kolla skorstenen på vinden... Trots lite mek med att få bort en gipsskiva för att han skulle kunna se röret.. så tog det inte mer än 5 min på vinden... Men som sagt... får se vad han skriver på fakturan..
 
Stefan_h skrev:
Jag vart glatt överraskad jag med... När jag pratade med sotaren en vecka innan så sa han ca 1 timme. Han började med att gå upp på taket o sota ur skorstenen sen ner med kameran o kollade, sen in o sota luftkanalerna o röret innan spjälet i kaminen sen upp  o kolla skorstenen på vinden... Trots lite mek med att få bort en gipsskiva för att han skulle kunna se röret.. så tog det inte mer än 5 min på vinden... Men som sagt... får se vad han skriver på fakturan..
Smart o logisk sotare.. ;)

Här gjorde dom brandskyddskontrollen ena veckan för 830:- inkl filmning av pipan (vad han nu såg) för att komma veckan efter o sotade för 400:- :surprised: >:(
 
Japp helnöjd än så länge... Logiskt sett ska de inte kosta mer än styvt 400 kr plus milersättning... De tar 843,50 / timmen både vid sotning o brandsäkerhetskontroll...
 
Lyfter denna tråden då jag fått fakturan... Ingen rolig läsning alls..
På sotarens hemsida står priserna per timme, ingenting om fasta priser...
Killen var som sagt här i 30 min.. Här kommer en spec..
Braskamin /kasett 1 st 128,50 Kr
Stoftsugning 1 St 28,50 Kr
Grundavgift Sotning 1 St 196 Kr
Lokaleldstad/ BSK 1 St 393,50
Summa 746,50
Moms 186,60
Belopp att betala 933 Kr...

FÖR 30 MINUTERS ARBETE!!!!
Jag ringde till dem o fråga varför de blir så här dyrt när ni i prisuppgifterna skriver pris/timme ingenting om fasta priser men de hade de inge svar på.... Blir så j*vla förbannad på sånt här!!
 
Har också fått ett brev om sotning, det är ju ok att dom kommer o sotar... men eftersom brasugnen min installerades förra året så känns det lite overkill med brandskyddskontroll.
Det blir till att stanna hemma måndag morgon o övervaka sotarn så han inte gör något dumt!
 
Ja de e sjukt att de ska göra en brandskyddskontroll på relativt nya grejer.. Vår KAmin o skortsen monterades 02... Borde va som med bilar... En längre intervall de första åren..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.