S
Sotaren ska komma och göra en obligatorisk brandskyddskontroll, för första gången någonsin i ett 100 år gammalt hus som eldas med pellets. Han kommer säkert ha ett och annat att anmärka på.

Om han har det, vad händer då sen? Blir man tvungen att vidta åtgärder inom viss tid för ny inspektion, eller får man bara ett papper på vad man borde göra och brinner huset ner utan att man gjort nåt får man skylla sig själv, eller ja, vad händer sen?
 
Ja, brandskyddskontroll är samhällets tillsyn av att våra eldstäder är säkra.

OM du har brister så noteras dessa i protokoll. OM sotaren är noggrann, borde denne, om bristerna är av allvarlig karaktär med direkt bäring på brandskyddet, skriva ett föreläggande. Ett föreläggande är ett juridiskt krav på åtgärd. Oftast får man en rimlig åtgärdstid på sig. Är det riktigt illa, läggs också ett nyttjandeförbud till dess åtgjärderna är vidtagna. Ett föreläggande kan man självklart överklaga, om man bedömer att skorstensfejarteknikern har gjort en felaktig bedömning av kravet.

OM sotaren inte är lika noggrann, eller om bristerna inte är så allvarliga, kanske han skriver tjänsteanteckningar (protokoll). Dessa har egentligen ingen juridisk innebörd annan än att det är myndighetens åsikt i frågan. Här finns lite utrymme för att "bestämma själv" eftersom man egentligen inte fått något krav. Inte säkert att försäkringsbolaget ser det på samma sätt dock. Eftersom man inte fått något formellt krav, kan man inte heller överklaga.
 
Ja, vi har det på gång här också. Finns det någon information man kan läsa om vad det är som kontrolleras. Vad jag förstår är det bara en visuell inspektion och det verkar inte ta så lång tid, så så mycket kan det ju inte vara, antar jag.

Här provtryckte sotaren på mitt uppdrag när vi köpte huset och noterade då att det fanns en hel del mer att önska om skorstenen. Men han tyckte inte vi skulle stå utan värme mitt i vintern när vi tog över huset, sen har det inte sagts något mer om det. Jag har iofs satt i ett rör, men ingen som har ifrågasatt om något gjorts eller så. Det verkade ju lite som att det kunde blivit ett direkt nyttjandeförbud då, som på sin höjd blev en notis i protokollet. Ska bli intressant att se vad som sägs denna gång.
 
S
Japp, då har han varit här. Jag var inte hemma, men min sambo var. Det hela var tydligen avklarat på 20 minuter, och till min sambo framförde han bara två saker, jag hade förväntat mig mer så det var ju bra. Dessutom två saker som står rätt högt på att göra listan. Men, vi får se när protokollet kommer.

Jag trodde det skulle slås ner på fler grejer, så nu undrar jag också om det finns någon info vad som gäller för pannrum?
 
S
Så kom då protokollet till sist. Inga överraskningar där faktiskt, nästan lite oväntat :) Men men det betyder ju att jag ändå har rätt bra koll då :)

Kostnad blev ca 800:-
 
Och vilka påpekanden blev det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.