Hej,
Ny här..

Känner mig lite orolig efter att idag ha eldat i kaminen för första gången. Köpte huset och flyttade in för snart 2 månader sen. Vet ej vem som installerat kaminen och om det är gjort enligt konstens alla regler.

Den står nära en dörröppning och dörrfordet blev extremt hett. Se bild hur den är placerad.
Gjutjärnskamin med aska, stängt gallermönster, mot vit vägg, på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sotaren sa inget om det.

Dessutom trodde jag det var puts bakom men när jag pillade loss en bit där det spruckit så känns det inte som puts. Det är ett lager med något som ser ut som puts och bakom det ser det ut som en masonit. Tänk om det blir för varmt eller är brännbart material bakom?
Så här ser sprickan ut.
En vit texturerad vägg med en avflagnad del som avslöjar underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är bitarna som lossnade från väggen.
Två bitar av flagande material på en texturerad, svart yta med synliga repor och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas någon har tips!
 
R
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Hej,
Ny här..

Känner mig lite orolig efter att idag ha eldat i kaminen för första gången. Köpte huset och flyttade in för snart 2 månader sen. Vet ej vem som installerat kaminen och om det är gjort enligt konstens alla regler.

Den står nära en dörröppning och dörrfordet blev extremt hett. Se bild hur den är placerad.
[bild]
Sotaren sa inget om det.

Dessutom trodde jag det var puts bakom men när jag pillade loss en bit där det spruckit så känns det inte som puts. Det är ett lager med något som ser ut som puts och bakom det ser det ut som en masonit. Tänk om det blir för varmt eller är brännbart material bakom?
Så här ser sprickan ut.
[bild]
Och här är bitarna som lossnade från väggen.
[bild]

Hoppas någon har tips!
Är den branskyddskontrollerad? Vet du att dom har skött sotningen?

Dessa kontroller är otroligt viktigt att göra då du har övertagit något gammalt..
 
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Hej,
Ny här..

Känner mig lite orolig efter att idag ha eldat i kaminen för första gången. Köpte huset och flyttade in för snart 2 månader sen. Vet ej vem som installerat kaminen och om det är gjort enligt konstens alla regler.

Den står nära en dörröppning och dörrfordet blev extremt hett. Se bild hur den är placerad.
[bild]
Sotaren sa inget om det.

Dessutom trodde jag det var puts bakom men när jag pillade loss en bit där det spruckit så känns det inte som puts. Det är ett lager med något som ser ut som puts och bakom det ser det ut som en masonit. Tänk om det blir för varmt eller är brännbart material bakom?
Så här ser sprickan ut.
[bild]
Och här är bitarna som lossnade från väggen.
[bild]

Hoppas någon har tips!
I bäst fall är det inte masonit utan en brandtålig skiva av cembrit. I vilket fall så antänder trä först vid rätt höga temperaturer, typ långt över + 200 C. Färgen skulle ju dock kunna vara ett problem. Jag skulle föreslå att du köper en ir-termometer och mäter vilken yttemperatur du får runt om kaminen och elda lite försiktigt under tiden.
 
R Rejäl skrev:
Är den branskyddskontrollerad? Vet du att dom har skött sotningen?

Dessa kontroller är otroligt viktigt att göra då du har övertagit något gammalt..
Jo de verkar ha skött sotningen och knappt använt den dessutom. Och jag har ju haft sotaren på besök också.
 
Ulltand Ulltand skrev:
I bäst fall är det inte masonit utan en brandtålig skiva av cembrit. I vilket fall så antänder trä först vid rätt höga temperaturer, typ långt över + 200 C. Färgen skulle ju dock kunna vara ett problem. Jag skulle föreslå att du köper en ir-termometer och mäter vilken yttemperatur du får runt om kaminen och elda lite försiktigt under tiden.
Aha! Ja man kan ju hoppas, hur länge har den skivan funnits?
Så om yttemperaturen är okej så är det ingen fara att det är varmare på djupet?
 
Är kaminen i gjutjärn? Blir den lika het på baksidan?
 
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Aha! Ja man kan ju hoppas, hur länge har den skivan funnits?
Så om yttemperaturen är okej så är det ingen fara att det är varmare på djupet?
Det kan knappast bli varmare längre in i konstruktionen än yttemperaturen.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Är kaminen i gjutjärn? Blir den lika het på baksidan?
Ja
 
Det kan gå att leta upp modellen på nätet och få fram hur nära den får stå brännbart material i olika vinklar. Det skulle nog jag kolla om jag kände det var olustigt
 
M Mapet890 skrev:
Det kan gå att leta upp modellen på nätet och få fram hur nära den får stå brännbart material i olika vinklar. Det skulle nog jag kolla om jag kände det var olustigt
Ja det kanske går, får prova!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.