http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?a=1014682&d=37689

Såg riktigt otäckt ut detdär, men jag undrar hur genomföringen vid "bjälklaget" i deras testrigg såg ut? Det såg nästan ut som det murade tog slut före bjälklagret och att bara ett metallrör gick igenom??

Om man har en murad lecaskorsten hela vägen upp så måste man nog elda extremt mycket (eller få sotbrand) före skorstenens yttertemp kan nå farliga värden..

Mera info:
http://www.raddningsverket.se/sirenenpdf/2006/nr8_2006/20060811.pdf
 
Om man har som en annan med murad skorsten i tegel och rejäla rökkanaler, borde man klara sig rätt så bra, kanske inte mot sotbranden dock.
Använde dom inte schaktfri skorsten? Tror att en traditionell av tegel isolerar bättre än lite plåt och ca 5cm stenull.
 
Vad katten menas med "schaktfri", är det dedär stålrören man sätter in om man inte murar? Det är svårt att få ngn att mura en traditionell tegelskorsten nuförtiden, men en lecamodul-skorsten borde väl motsvara en tegel?
 
"schaktfri" för mig är en premodulskorsten. Den kräver inga gipsväggar utan den interna isoleringen skall räcka. Taket kan vara diktan mot plåten som sitter runt skorstenen. Tänkte plöjja ijenom pdf filen men redan nu kan jag konstatera att de skriver att en av kaminerna va felmonterade. Självklart kan det uppstå brand i en felmonterad kamin!?
Edit: Man har altså eldat fyra timmar med 4Kg ved per timme, då tog det även eld över den korrekt monterade kaminen...
 
OK. Då kan det vara en plåtmodul eller lecamodul. Intressant annars det där med max 2,5Kg/h för en braskamin. Vår Tulikivi rekommenderar 4kg per laddning och att man lägger på 1..3 gånger. Max vedmängd per omgång är 1Kg/100Kg spisvikt, dvs 15Kg ved.. Det är en himla massa ved :)
 
Handöl 10 serien: Normalmängd 2-2.5 max 3,5Kg/h
Vad är det för kaminttyp de har gjort testet på?
 
De säger inte i artikeln, kanske för att det inte direkt är tillverkarens fel. Kolla in om du känner igen den från bilderna.
 
Trodde inte att skorstenen fick ha direkt kontakt med bjälklaget. Iallfall så påpekade sotaren det för mig att jag på min villa (från 1937) hade bjälklaget mot vinden för nära min tegel skorsten. Jag petade dit Stenull i mellan på sotarens inrådan. Jag har bara1-1,½ cm imellan skorsten & bjälklaget.

På filmen så ligger ju "bjälklaget" på skorstenen. Verkar ju merkligt. Är det så man gör i dag?
 
AndersG skrev:
Vad katten menas med "schaktfri", är det dedär stålrören man sätter in om man inte murar? Det är svårt att få ngn att mura en traditionell tegelskorsten nuförtiden, men en lecamodul-skorsten borde väl motsvara en tegel?
Jag menade färdig isolerade premodul skorstenar som kan ligga emot brännbart material direkt. Det finns ju även vissa plåtskorstenar som man skall bygga ett gipsschakt runt för att runtliggande brännbara material skall bli för varma.
Jag känner då murare som gärna bygger skorsten i tegel om man vill, men jag skulle gissa att det är aningen dyrare än t.ex. Leca.
 
Jag menade färdig isolerade premodul skorstenar som kan ligga emot brännbart material direkt.
Då är saken klar.
 
Vi ska precis installera en kamin med premodulskorsten. Har gjort ett schakt med 5 cm till brännbart material runt om.
1. Kan man då fylla de 5 cm med t ex stenull och då få en säkrare konstruktion än med bara luft?
2. Finns det något annat än stenull att fylla med?
3. Blir det säkrare om man sätter en gipsskiva på insidan av schaktet men då istället får avståndet 3,5 cm till skorstenen

Lika bra att fixa nu medan schaktet är öppet.
Tacksam för tips och råd!

/Adrian
 
Kolla med sotaren men spontant så tror jag att Stenull eller i stället för Gips så tar du en Fibercement skiva är bra alternativ.
 
Finns det inte brandklassad gips, som borde kunna vara lämpligt. Borde ju vara lite billigare än fibercement.
 
Till min premodulskorsten följde det med fyra isoler fyrkanter med nån isolering. I mitt fall användes bara den som skall sitta där skrostenen börjar. Jag fick tre st över som man kunde skära sönder och lägger intill plåten fär den går ijenom taket.
 
Inga stålskorstenar är bra för fel eldare, dvs i stort sett alla som köper kamin. Alla vill ju betala så lite som möjligt och vet i stort sett inte nåt om det dom beställer ( vilket kan vara svårt att kräva) och litar blint på installatören- för bygga schakt är jobbigt och dyrt (kortsiktigt), dock bör man ha detta om man inte följer eldnings intruktionen till punkt och pricka och följer man dän kan man lika gärna elda med gel.
Att lägga i isolering i genomföringar kan man göra i kondensförebyggande syfte, det hjälper inte till att skydda mot brand, snarare tvärtom om man fyller ordentligt.
Syndabockarna är ex.vis Nibe Eu och vi själva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.