Hej, vi bor i ett jättetrevligt gammalt sommarstugeområde. Vi trivs verkligen, men ett litet irritationsmoment är att alla grannar numera har braskamin. Så någon gång då och då drar våra freshventiler in deras rökgaser. Om vi hade haft kamin själva hade vi säkert inte märkt det, men nu luktar det ibland.

Frågan är om det finns någon smart filterinsats till Freshventilerna som tar hand om detta? Finns det någon annan som har liknande problem?

Jag har också funderat på att installera FTX-ventilation, men samma anledning gör mig tveksam. Tänk om en granne eldar som det inte fanns en morgondag, och rökgaserna dras in i min inluft? Nu kan jag välja att vara stänga en gavel, men det går inte med FTX.....

Har någon insikter eller åsikter?


Mvh

Johan
 
Problemet hade varit obefintligt om dina grannar lärt sig elda på rätt sätt. Vet ej om det finns något specialfilter, men kanske någon annan har koll på det?
 
Jsoderbe skrev:
Nu kan jag välja att vara stänga en gavel, men det går inte med FTX.....
Det gäller att hitta ett ställe för luftintag som ytterst sällan får någon rök, sedan kan man även ha två luftintag som man kan växla mellan.

Men det du/ni först ska göra är att prata med grannarna att det rycker en del från flera grannar och att det eventuellt beror på fel ved och/eller fel eldningsteknik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.