Hej!

I ett utrymme som tidigare inte var bostad ska jag inreda en tillbyggnad av min lägenhet i ett flerfamiljshus. Då måste jag uppfylla brand- och ljudkrav.

Befintlig vägg mellan ny lägenhetsdel och trappuppgång är 9,5 cm i något betongliknande, poröst material, icke bärande. (Huset byggdes 1949.) Jag har fått tips om att på insidan lämna en luftspalt (1-3 cm, väggen lutar) och sedan bygga med metallreglar i golv och tak, stående träreglar 45 x 45 cc 60 med glasfiberull mellan. Sedan plyfa 12 mm och gips 13 mm. Vill någon vara snäll och bekräfta att detta, tillsammans med den befintliga väggen, uppfyller Ei 60?

Sen till det egentliga problemet. I väggen finns en befintlig dörr som jag ska bygga igen, men ändå vill behålla ifall jag ångrar mig senare. Dörren går utåt, från trappuppgången ska dörren finnas kvar, men från insidan bygger jag för den så att det inte syns att det finns en dörr.
Utöver ovan beskriven isolering/vägg tänkte jag i dörrhålet bygga
1. 45 x 45 träreglar med glasfiberull mellan.
2. gipsskiva av dörrhålets storlek mellan träreglarna/isoleringen och dörren.
3. gipsskiva av dörrhålets storlek mellan dörrens isolering och väggens isolering.

Fungerar detta? Kan jag ta bort någon av gipsskivorna? I så fall vilken? Och istället ha en luftspalt?

Fungerar det inte? Karmen blir ju bara täckt med ett lager gips.

Förtydligande, inifrån ut kommer väggen för dörrhålet att innehålla:
gips 13 mm
plyfa 12 mm
träreglar och glasfiberull
gips 13 mm *
träreglar och glasfiberull
gips 13 mm
dörr i något fanerat spånskivematerial

* det är här jag kan tänka mig att det finns problem. Gipsskivan täcker inte karmen, som ju är brännbar. Kanske måste jag göra den så stor att den täcker karmen, sätta den direkt mot väggen och utöka luftspalten mellan vägg och isolering/träreglar (eller få kontakt mellan gipsskivan och väggens träreglar, vilket väl försämrar ljudisoleringen).

Finns det något annat material än Plyfa som är bättre utan att vara dyrt?

Finns det något bättre sätt att göra detta på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.