Vad skall man ha för klassning på dörren till pannrummet (om pannrummet ligger i huset)?

På ritningarna som låg till grund för avtalet så stod det E130, i ToLo'n står det inte något (det verkar som om både vi och säljaren har missat detta...
 
tror det enklaste sätter är att plåtsslå eller sätta minerit skovor på dörr+karm.
 
Det är väl ett krav att pannrummet skall ha en viss klassing?
 
T
Intressant inlägg - jobbar just med pannrummet.
Finns det något tätningsskum på marknaden som är brandklassat ? - jag har en del rörgenomföringar som måste tätas/isoleras som är för små och bökiga för lös Rockwool och för svåra att cementera igen.

Avseende gipsplatta, räcker enkel i tak eller krävs 2 omlott för att undvika skarvgenomsläpp vid brand ?

Har gamla asbetsplattor i taket som dock har öppna skarvar invid putsväggarna där man kan se furupanelen i taket med tjärpappen, så jag måste fixa till detta också.

 
Kan säga direkt att det där TN-funkis har varit uppe i Pellets.info forumet..

Verkar skilja från sotare till sotare.. Det är ju sotaren som godkänner pannrummet... Enligt vissa sotare så duger ej Gips utan endast mirerit skivor.. :-/

Hos mig jag har vanlig trä dörr och jag frågade hur det var han sa att det inte var någon fara efter som pannan står i ett eget fack/rum utan dörr.. Med murade väggar runt om.

Så det bästa är att ta dit sotaren och be om en brand besikning (kostar nog en slant) men sen får du nog alla tips & nödvändig heter också..
 
T
Per-Erik skrev:
Kan säga direkt att det där TN-funkis har varit uppe i Pellets.info forumet..
Du har nog blandat ihop mig med någon annan, själv har jag varken pellets eller varit på denna site. Oavsett detta - vad har det med detta att göra ?

Mineritskivor har dubbel plastbeläggning avsedd mot fuktgenomslag från badrum, vilket knappast är till fördel när det gäller brandskydd, däremot är den cemenbaserad så frågan är om det är någon brandteknisk skillnad på dessa 2. Eftersom sotarskråets monopol är hävt uppstår väl frågan nu vem som egentligen får utfärda ett godkännade i så fall.....
 
AndreasK skrev:
Vad skall man ha för klassning på dörren till pannrummet (om pannrummet ligger i huset)?

På ritningarna som låg till grund för avtalet så stod det E130, i ToLo'n står det inte något (det verkar som om både vi och säljaren har missat detta...
Brandklassen är EI 30 och det räcker med 2 st 13 mm gips (omlott ät ju att föredra) på väggar och tak, på nya dörrar finns brandklassen specad t.ex EI 30. Jag antar att det var ett nytt hus vi pratade om.....

Vad det gäller gips kontra minerit så är väggbeklädnaden monterad för att stå emot brand 1 gång och då räcker det gott och väl med gips. Däremot om pannan ligger nära en vägg och det blir varmt på väggen (mer än 45 grader) så kan det vara läge med minerit då den klarar "varaktig uppvärmning" bättre än gips. Blir gips upp mot 50 grader under en längre tid försvinner bindningsmedlet och kvar blir bara pappskivan och då är brandskyddet inget vidare. ;)
 
TN-Funkis skrev:
Finns det något tätningsskum på marknaden som är brandklassat ? - jag har en del rörgenomföringar som måste tätas/isoleras som är för små och bökiga för lös Rockwool och för svåra att cementera igen.
Söker svar på samma fråga :)
Hur har ni andra löst det?
gaia
 
ppalm skrev:
tror det enklaste sätter är att plåtsslå eller sätta minerit skovor på dörr+karm.
Mineritskivor är ju rätt tunga. Klarar dörrarnas upphängning en sån belastning?
gaia
 
Finns ju Sika Firestop brandtätningsmassa

Om det inte är jätte hål du ska ha igen borde det funka.
Rätt dyrt tror jag..
www.ahlsell.se artnr 131801 och 9013652

Sika firesil artnr 175838 och 221727
 
T
Vad jag har förstått av brandskyddsreglerna, har dessa skärpts när det gäller konverteringar till pellets och i samband med totalrenoveringar. Eftersom min kåk är från 30-talet med asbets i taket (från kokstiden) behöver jag "bara" isolera springor/rörgenomföringar.

Gaia slog huvut på spiken igen vad det gäller vikten, minerit väger duktigt-det blir nog extra gångjärn i så fall.
Själv ska jag leta lite till på andra matrial, jag bifogar en fil på brandskydd som jag ramla på, den är dock ganska stor på c:a 75 sidor.

http://www.raddningstjansten.goteborg.se/prod/raddningstjansten/dalis.nsf/0/2f0093f5776ff192c1256c68004db202/$FILE/Brand%20i%20%C3%A4ldre%20tr%C3%A4husbebyggelse.pdf

Till Gaia: Hittade just "brandskyddsmassa" samt en del andra artilkar i detta ämne-länk nedan:

http://www.kbs.se/brandtatning.htm

På en pdf-fil från en sotningskonferens anges följande:

Mineritskivor, som är dimensionerade för en högsta användningstemperatur av 150 C, i de båda  
”brandväggarna”  utsattes dessa för temperaturer > 300 oC och skadades (sprickor) kraftigt


Edit: Har just gått igen en avhandling som sågar den svenska brandklassningen vid fotnölarna, bifogar även den här:
http://www.kbs.se/TI Tgruppexplain.htm

Tror jag avvaktar med minerit/gips och kollar andra matrial, så frågan är fortfarande öppen......
 
Det är ingen som har funderat på sprinkler?

Någon som vet vad en sån instalation skulle kosta ungefär?
 
TN-Funkis, tack för dom nyttiga länkarna :).

Ang. skivor som klarar hettan - om du kunde få tag i fler asbestskivor så skulle du löst problemmet men dom är borta från marknaden idag.  Hoppas du är inte histerisk ang. asbest som är ju en perfekt material i en pannrum ;). Övermålat  dammar ju inte.
Det som var vitsen med asbestfibrer var  att dom armerade cement och man kunde tillverka tunna/lätta och formstabila brand och värmeskydd. Synd att tillverkningen var så ohälsosam.
Hela vår källare är som betongbunker och det enda som kan brinna är källardörr ::)
Vi ska satsa på att klä dörren med mineralull + tunn plåt som tål lite stryck. Ska bara räkna ut vikten på detta beklädnad .....måste bli lättare än Minerit som ändå är ej så bra.
gaia
 
[quote author=TN-Funkis link=board=VVS;num=1122233973;start=0#11 date=07/25/05 kl 17:33:29]


Mineritskivor, som är dimensionerade för en högsta användningstemperatur av 150 C, i de båda  
”brandväggarna”  utsattes dessa för temperaturer > 300 oC och skadades (sprickor) kraftigt


Fast en avskiljande vägg från ett pannrum skall ju bara hålla för brand en gång och håller det då 30 min innan de sprickor så har de ju gjort sitt jobb. Jag antar att sotarens brandväggar var byggda bakom kamin eller nåt och skall följdaktligen stå emot brand (hög värme) många gånger.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.