Hej,

Vi har byggt ett hus 2023 och ska nu bygga ett attefallsgarage 3m ifrån huset.
Har läst Boverkets riktlinjer och tror att jag har förstått men vill ändå dubbelkolla. Vi har ett fönster på 1.25kvm som kommer att vara mot garaget, måste detta vara EI 30 för som jag har tolkat det så måste det bara vara brandsäkert. Vilket det är lagkrav på efter 2019? Därav bör det inte bli ett problem?

EI 30 i en av väggarna

Oklassade fönster: Max 1 m2

Dörrar: EI 30

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
 
Tomture61
Eftersom det skall bli ett garage (litet 😮) så räcker det med att väggar - fönster - dörrar som på ngn av motstående väggar uppfyller brandskyddskraven (EI 30)
Avståndet är över 2 m tex.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Eftersom det skall bli ett garage (litet 😮) så räcker det med att väggar - fönster - dörrar som på ngn av motstående väggar uppfyller brandskyddskraven (EI 30)
Avståndet är över 2 m tex.
Det är litet, tyvärr så har vi prickad mark så får inte bygga mer än en attefallare. Planerna var annorlunda, hade tänkt att placera det på annan plats men fick inte för kommunen då attefallare bryter mot detaljplanen och därför inte omfattas av den. Blir ett mer dyrt förråd för motorcykel och trädgårdsredskap.. 😂

Okej då tolkar jag det som att vårat fönster som kommer att vara mot garaget inte behöver vara EI 30 klassat?
 
Tomture61
M MrUnited91 skrev:
Det är litet, tyvärr så har vi prickad mark så får inte bygga mer än en attefallare. Planerna var annorlunda, hade tänkt att placera det på annan plats men fick inte för kommunen då attefallare bryter mot detaljplanen och därför inte omfattas av den. Blir ett mer dyrt förråd för motorcykel och trädgårdsredskap.. 😂

Okej då tolkar jag det som att vårat fönster som kommer att vara mot garaget inte behöver vara EI 30 klassat?
Ngn av byggnaderna måste ha EI 30 , i sin helhet .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.