Tjena

Hoppas någon duktig på brandklass ska kunna svara på mina funderingar.
Är det sant att man behöver ha brandklassat mellan garage och gästrum? Se bifogad ritning
Håller på att bygga i detta nu. Närmsta hus är cirka 10 meter bort.
Från början var det inte tänkt att ha något innertak i garagedelen och då menar KA att man skulle klä in takstolen i dubbelgips. Nu kommer det antagligen bli träpanel istället, faller gipsbiten bort då?
 
  • Ritning av ett garage med teknikrum och gästrum, två bilar, måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Garage räknas väl som ökad risk för brand så därför ska garage och bostadsutrymmen vara olika brandceller. Ansvarig sotare bör kunna berätta vad som gäller.
 
nutchuk nutchuk skrev:
Tjena

Hoppas någon duktig på brandklass ska kunna svara på mina funderingar.
Är det sant att man behöver ha brandklassat mellan garage och gästrum? Se bifogad ritning
Håller på att bygga i detta nu. Närmsta hus är cirka 10 meter bort.
Från början var det inte tänkt att ha något innertak i garagedelen och då menar KA att man skulle klä in takstolen i dubbelgips. Nu kommer det antagligen bli träpanel istället, faller gipsbiten bort då?
Du behöver ha brandklassat skulle jag säga. Säkerligen minst EI30. takstolen är ett annat krav men då på bärighet. är dem i trä brukar man inte behöva jollra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.