Vad är det för krav som gäller när man ska ha en pelletspanna i ett garage?
Kom fram till att det är nya regler efter årsskiftet, vissa med försämrat skydd pga EU-anpassning...

Har kollat på BBR men hittar inget vettigt.

Hörde något om trippelgips?

Men sen då?
Får man ha pelletsförvaring i samma rum som brännaren, eller ska det vara separat?

Jag skriver inte pannrum, för det gäller väl bara pannor över 60kW :)
 
Det gäller övergångsregler mellan gamla och nya BBR i år. Så byggnationer under 2012 kan välja att använda den ena eller andra bestämmelsen, dock inte blandningar av de båda.

Jag hittar dock inte bestämmelserna om garage just ikväll, men om jag minns rätt så får du inte ha en eldstad i garage, utan den ska ställas i egen brandcell (som kan vara en del av garagekroppen).

Pelletsförråd likaså, ska vara avskiljd del, men jag blev osäker på om detta bara gäller stora pannor > 60 kW.
 
Jo, så är det, pannan lär stå i eget rum utan förbindelse med garage, om man inte har en luftsluss mellan.
 
I praktiken kan man alltså bygga ett rum i garaget som är brandklassat? Räcker det med brandgips ?
Vad säger reglerna om dörrar?Måste man ha en egen ytterdörr till rummet eller kan dörren vara inne i garaget?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Japp, brandklassat rum. Dock ej dörr till garaget, det krävs luftsluss.
 
Ok.
-PC-,är lite nyfiken på hur du har lagt upp planlösningen på garaget med panna och allt.
Ska du bygga bulkförråd oxå?
Har du nån skiss på planlösningen?
 
Har ingen skiss, men har tänkt bygga 7,2m brett och ca 12m långt.
Har inte kommit så långt i planeringsstadiet, har tagit hem google sketchup, men fattar inget av det än :p

Har inte tänkt mig något bulkförråd, det kommer att vara så enkelt att hälla pellets i bingen utan att behöva springa ner för en smal/tvär källartrapp. Inte att förglömma, huka sig så man inte slår huvudet i taket de sista trappstegen :thumbdown:

Funderingen nu ligger på att dela av 3,6m på tvären så jag får ett utrymme på 7,2x3,6m. Som jag i sin tur delar i två rum. Ett pannrum och ett utanför som förråd/pelletslagring.
För man får väl inte lagra pellets i samma rum som pannan?
 
-PC- skrev:
Har ingen skiss, men har tänkt bygga 7,2m brett och ca 12m långt.
Har inte kommit så långt i planeringsstadiet, har tagit hem google sketchup, men fattar inget av det än :p

Har inte tänkt mig något bulkförråd, det kommer att vara så enkelt att hälla pellets i bingen utan att behöva springa ner för en smal/tvär källartrapp. Inte att förglömma, huka sig så man inte slår huvudet i taket de sista trappstegen :thumbdown:

Funderingen nu ligger på att dela av 3,6m på tvären så jag får ett utrymme på 7,2x3,6m. Som jag i sin tur delar i två rum. Ett pannrum och ett utanför som förråd/pelletslagring.
För man får väl inte lagra pellets i samma rum som pannan?

Låter som att du kommer få bra med plats :)

Jag har oxå suttit ikväll med Google Sketchup..kanon och få upp väggar och se måtten hur det blir.Det är lätt när man väl kommer in i det ;-)
Jag är sugen på ett bulkförråd så man får lite bekvämlighet.
Mitt garage blir nog ca 7,20X8,40 invändigt så man får försöka få till en smidig planlösning.

Har du bestämt dig vilken panna du ska ha?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Nej, inte en susning vad det blir för panna...

Lär ta tag i sketchup, finns nog en del videor om det på tuben :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.