Hej! Har nyligen flyttat in i en nyproducerad lägenhet. Lägenheterna i sig består utav gipsväggar och gipstak.

Då taket är ”sänkt” så är jag väldigt sugen på att fälla in spotlights i kök + v-rum. Kom dock att tänka på om det skulle bli nåt vajsing med brandskyddet om man tar hål i gipsen.

Har plockat ner 1st infällt lamputtag och själva takdosan är brandklassad med en brandtätning i botten. Lyckades få in min inspektionskamera för att få en bild ovan tak och såg då att det är regelverk i trä som takgipsen sitter i, samt isoleringen som ligger ovanpå reglarna. Hade två representanter från byggfirman på plats under slutbesiktningen, men ingen av dem kunde svara på min fråga.

Har pratat med en bekant som är byggnadsingenjör som tyckte att ifall det låg isolering ovan gips så borde vara lugnt + att det borde vara ett till ”lager” till innan bjälklaget upp till grannens golv

Tänkte därför kolla med experterna här på forumet om någon vet något.

Är det okej att ta hål i taket eller kan de bli tjafs om styrelsen får reda på detta framöver eller kan det strula till det vid en ev. Försäljning?

P.S Jag är behörig elektriker så behöver inga råd eller moralpredikningar ang. Val av armaturer. ;)
 
Bjälklaget borde rimligtvis vara klassat REI60 om det är en nyproducerad lägenhet. Då utgör gipsskivorna (antagligen dubbla) brandskydd som du inte kan ta hål i hursom utan att det påverkar klassningen.
 
Aron Roger Aron Roger skrev:
Bjälklaget borde rimligtvis vara klassat REI60 om det är en nyproducerad lägenhet. Då utgör gipsskivorna (antagligen dubbla) brandskydd som du inte kan ta hål i hursom utan att det påverkar klassningen.

Endast ett lager gips i taket
 
Då kan man fundera på om det är korrekt utfört från början om det inte är något jag missat. Är det olika lägenheter på var sida av bjälklaget så skall bjälklaget hålla REI60 iom att det handlar om nyproduktion. För att uppfylla det kravet krävs oftast 15+13 gips på undersidan. Men kan ju också vara så att bjälklaget är uppbyggt på ett annat sätt än "traditionellt".
 
A
Aron Roger Aron Roger skrev:
Då kan man fundera på om det är korrekt utfört från början om det inte är något jag missat. Är det olika lägenheter på var sida av bjälklaget så skall bjälklaget hålla REI60 iom att det handlar om nyproduktion. För att uppfylla det kravet krävs oftast 15+13 gips på undersidan. Men kan ju också vara så att bjälklaget är uppbyggt på ett annat sätt än "traditionellt".
vad menar du?

du uppfyller ju adlrig REI 60 med gips?

Det traditionella sättet att skilja lägenheter åt i bjälklaget är ju aldrig i gipsen?
 
Där har du fel. Gips utgör brandskydd i många olika konstruktioner, bjälklag är en utav dem.
 
A
Aron Roger Aron Roger skrev:
Där har du fel. Gips utgör brandskydd i många olika konstruktioner, bjälklag är en utav dem.
klart gips utgör brandskydd flera konstruktion med tradiotionellt aldrig i ett bjälklag i moderna lägenheter.
Ofta har man ju ingen gips överhuvudtaget i bjälklaget
 
Där har du fel igen. Lägenhetsskiljande bjälklag utförda med bärande träkonstruktion i nyproducerade bostadshus har vid traditionellt byggande alltid en skivbeklädnad för att klara brandkraven. Och då är den skivbeklädnaden i 9 fall av 10 gips.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Och för att klara akustik-kraven dessutom.
 
A
Aron Roger Aron Roger skrev:
Där har du fel igen. Lägenhetsskiljande bjälklag utförda med bärande träkonstruktion i nyproducerade bostadshus har vid traditionellt byggande alltid en skivbeklädnad för att klara brandkraven. Och då är den skivbeklädnaden i 9 fall av 10 gips.
precis hur ofta är bjälklaget i trä?

99,9% av alla lägenheter som byggs har betongbjälklag och då har man i regel ingen gips alls vid filigran som är vanligast men vid HD/f brukar man ha det men inte på grund av brand.
 
Det förekommer även hus med träbjälklag, även om betong nog är vanligare. Men inte fullt så vanlig som du tycks tro.
 
A Aunty skrev:
precis hur ofta är bjälklaget i trä?

99,9% av alla lägenheter som byggs har betongbjälklag och då har man i regel ingen gips alls vid filigran som är vanligast men vid HD/f brukar man ha det men inte på grund av brand.
Men nu var det ju ett träbjälklag som TS skrev om i tråden och som vi diskuterar så jag förstår inte riktigt vad betongbjälklag har med saken att göra. Dessutom byggs det mycket lägenhetshus i trä. Oftast 2-3 våningar så ovanligt är det inte.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Oerhört tacksam för svar och engagemang, väldigt matnyttigt oxå :)

2015 flyttade jag in i en annan nyprod. Lägenhet, även denna var bestod utav gipsväggar + gipstak. Dock hade jag 3 lager gips på väggar samt 2 lager i taket

ska försöka kontakta entreprenören så kanske man kan få en sprängskiss/ritning på hela lägenheten
 
Här bilden jag lyckades ta ifrån takdosan
 
  • Otydlig, närbild, suddig, möjliga huddelar, röd detalj, svårtolkad komposition, dålig bildkvalitet, okänd kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.