Nån som vet hur man ska placera brandvarnare i förhållande till ventilations ventilerna? Jag har FTX ventilation och håller nu på förbereder med dosor och rör för brandvarnare. Man vill ju inte placera brandvarnarna så att dom förblir opåverkade vid en brand, att all rök sugs ut ur rummet före brandvarnaren registrerar röken eller att ett tilluft don blåser bort röken från varnaren.

:)
 
Gäller nog bara att INTE placera brandvarnaren för nära ett tilluftsinsläpp då det kan blåsa "rökfri luft" över brandvarnaren.
Frånluft drar röken till sig och därmed också förbi en brandvarnare.
 
Ingen som har sett brandvarnare som går att montera inne i värmeväxlaren (i FTX-system). Där samlas ju all frånluft tänker jag... borde ju vara ett bra ställe som komplement till vanliga eller?
 
Problemet med att placera brandvarnare i frånluftskanalen är att den blir full med damm (risk för falsklarm).
Deta andra är att du kan få en utspädnings effekt, brandrök från ett utsug (t.ex. kök) blandas upp med luft från andra rum (Toal. m.m.) detta gör att brandvarnaren kanske inte reagerar.
 
Jo, jag inser naturligtvis problemen, därav frågan om någon hade sett en varnare avsedd för denna monterning. /Per
 
I stora ventilationsanläggningar monteras alltid rökdeckare inne i kanalen eller en variant som monteras utanför och har ett sugrör in i kanalen. Enligt skötselanvisningarna ska de rengöras varje år. Dessa används dock inte för personskydd utan anläggningsskydd. Brinner det ska man inte förse elden med mer syre.

Om det funkar bra i en villa vet jag inte.
 
  • Gilla
Jan Solminger
  • Laddar…
Jag ringde brandmyndigheterna med samma fråga och det enda reglerna som han gav var minst 50cm från vägg och minst 50cm från ventilation. En stor del av problemet var, precis som nån sa, att tilluft sätter igen varnaren med damm och annat. Jag försöker nog sätta varnarna så långt från ventilation som möjligt utan att gå närmare väggen än 50cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.