Hej,
För en tid sedan brann vår villa ner och nu ska försäkringsbolaget och jag komma överäns om uppförande av ny byggnad. Villan ligger i 60 + 40 m2 område. Det gamla huset var från 60 talet men totalt nyrenoverat, till saken hör att huset byggdes aningen större än vad bygglovet medgav för över 40 år sedan. Huset hade en byggarea på 72 m2 och taket täckte ca 100 m2 inklusive tak över uteplats.

Vad gäller nu? Kan jag uppföra samma byggnad utan bygglov?
Om jag vill göra förändringar, så mste jag rimligtvis söka nytt bygglov, men förlorar jag då de extra 12 m2 som har varit ett preskriberat svartbygge sedan 70 talet?

Hur ska jag lägga upp mitt ärende?
 
Du skall börja med ett rivningslov för din gamla byggnad. Därefter söker du ett nytt bygglov, du kan försöka bygga ett likadant med den hänvisningen, men det är inte säkert att det godkänns. Detta är en helt ny process, speciellt med nya PBL som kom i Maj 2011.

//ANders
 
Hör Du ola ast! Det hör faktiskt till god ton att man tackar för inlöpt svar. Det är medlemmar som lägger ned mycket tid på att besvara frågor från andra medlemmar, och då tycker jag att du kan visa dig något mer intresserad än vad du nu gör, då du har en liknande tråd som nu löper jäms med denna, och där du inte heller medverkar.
 
Varför ber du om råd för något som du uppenbarligen inte vet hur det såg ut med tanke på vad du skriver i den andra tråden i samma ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.