Tja. Det är juletid och som alla vet brukar elsäkerhetsverket varna för bränder. Om man har elljustake i källaren på sommaren och sen tar upp den vid jul kan det vara fukt i sladd kanske. Sådant händer lätt.

Nu har jag ju inte varit med om brand vad det gäller elljusstake men andra saker har brunnit.

Jag tänkte starta denna tråden och prata om vad som har brunnit i vitvaruväg för mig och sen kan andra kanske fylla på med sina berättelser (om det finns intresse för det)

Den första branden jag var med om hände i början av 90-talet. Jag hade en tvättmaskin av märket Husquarna Presto. Maskinen var bara några månader gammal.

Jag hade satt i gång maskinen (den stod i badrummet)och höll på att städa. Jag höll på att torka golven när jag kände att det osade bränt från nånstans. Jag trodde det kom från spisen eftersom jag lagade en stek i ugnen samtidigt.

Men nej. Lukten kom inte därifrån. Jag kollade runt lite mer i lägenheten men kunde inte få förklaring till doften (som dessutom blivit starkare). Min katt väste högt åt badrummet och jag hörde knastrande ljud därifrån.

Öpnnade dörren och tvättmaskinen stod i ljusan låga. Smällde igen dörren och ringde 112 till brandkåren. Passade på att bryta strömmen i lägenheten också. Brandkåren kom efter en kort stund. De släckte branden i tvättmaskinen och bar ut den. De ställde in en S.k "rökätare" som tog bort mesta av röken.

Lyckligtvis blev det inte så mycket sotskador mer än i badrummet. Kläderna i maskinen blev förstörda. Man kunde inte se var branden startat, men jag fick ut pengar från försäkringen i alla fall.

Den andra branden jag varit med om hände på 2000 talet när jag var på semester i Danmark. Det var inte jag som ägde maskinen som brann utan den stod på en campingplats. Det var en torktumlare. Jag tror att det var en äldre Miele men kan minnas fel.

Jag hade i alla fall startat tumlaren (det regnade ute) och gått in i det gemensamma utrymmet där Tv och sådant fanns. Jag tänkte kolla på Tv medan regnovädret drog bort. Det var väl halvbra program som visades och jag satt väl och småsov.

Det hördes en hög smäll utifrån men jag tänkte inte så mycket på det. Senare hörde jag folk som skrek om något så jag kollade ut från fönstret. Då såg jag en massa mörk rök komma från tvättstuge delen.

Jag hastade dit och såg att torktumlaren brann. Jag fick tag i en kvast och fixade så strömmen till maskinen stängdes av. Sedan gick jag till receptionen och sade till. De hämtade släckare och sådant men det verkade inte behövas. Det var inte så höga lågor och de dämpades snabbt när jag stängt av strömmen.

De behövde inte ringa brandkår utan de löste det hela själva. Några av kläderna blev förstörda. Det var inte i trumman som det brunnit utan i elektroniken/programverket. Jag tvättade om de kläderna som var ok.

Jag fick aldrig någon ersättning för de skadade kläderna men de var inte värda så mycket så det gjorde inget.

Så.. Har ni andra här några erfarenter/berättelser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.