Hej

Vi flyttade in i vårt hus för ca 6 mån sedan.
Vi gjorde en sk jordebalksundersökning där de tyckte att elcentralen borde gås igenom för att klargöra vilka grupper som går vart.

Vi har haft en brand i ett uttag i tvättstugan som jag lyckade släcka innan det blev riktigt allvarligt.
Enligt elektrikern som var här och åtgärdade uttaget var det inte korrekt utfört.

Enligt säljaren var tvättstugan renoverad av fackmän.

Min fråga är vad kan jag kräva av säljaren? räknas detta som dolt fel?

Uppskattar input i detta.
 
Redigerat:
Jazman skrev:
Hej

Vi flyttade in i vårt hus för ca 6 mån sedan.
Vi gjorde en sk jordebalksundersökning där de tyckte att elcentralen borde gås igenom för att klargöra vilka grupper som går vart.

Vi har haft en brand i ett uttag i tvättstugan som jag lyckade släcka innan det blev riktigt allvarligt.
Enligt elektrikern som var här och åtgärdade uttaget var det inte korrekt utfört.

Enligt säljaren var tvättstugan renoverad av fackmän.

Min fråga är vad kan jag kräva av säljaren? räknas detta som dolt fel?

Uppskattar input i detta.
Det är inte dolt fel.

Däremot om det var felaktigt utfört kanske du kan åberopa garanti från de som utförde arbetet (om det inte är för länge sen)

Vad är det du vill ha ersättning du är ute efter?
 
Tycker iofs inte att det är helt självklart att detta inte skulle vara ett dolt fel. Men det beror på väldigt många faktorer.

För det första skulle man behöva veta lite mer i detalj på vilket sätt det var felaktigt utfört. Jag skulle kunna gissa att någon anslutning till uttaget har glappat, då blir det varmt. Men det finns fler möjliga varianter på fel.

OM felet skulle gått att upptäcka vid en nogrann undersökning så är det inget dolt fel, du har undersökningsplikt. Men man hamnar i en gråzon om man tittar på hur djup den undersökningen skulle behöva vara. Jag tror (med betoning på tror) att man inte förväntas öppna varenda uttag och kontrollera anslutningarna.

Men om det finns något tecken på att elinstallationen är felaktig, tveksam, dåligt underhållen. Kort sagt om det finns någon tveksamhet. Då är man som köpare skyldig att göra en fördjupad undersökning av elen.

Och då skulle detta felet nästan säkert ha upptäckts. Exakt hur tydlig/otydlig indikation man skall ha för att vara tvungen att göra denna fördjupade undersökning, tror jag ingen kan svara på. Det finns för få rättsfall. Men i förhållande till rättsfall som finns inom andra områden, typ fukt. Om man jämför så skulle jag tro att det räcker att du någonstans i huset ser en spricka i plasten på ett uttag, eller att ett uttag sitter lite snett, att en kabel är klamrad med ett par cm fel avstånd mellan klammrarna. Då skall du som köpare anta att det kan finnas fler fel på elen. och i princip alla fel som kan finnas blir sådant som borde upptäckts vid en fördjupad undersökning.
 
Jag var kanske lite snabb att svara, en jordabalksundersökning innefattar ju el (missade det). Då kan det ju beroende på vad som var felet vara möjligt att åberopa dolt fel eller belasta besiktningsmannens försäkring. Vet du vad orsaken var?
 
Jag missade också att det var en jordabalksbesiktning. Då är det så att i en ideal värld, så är alla fel som upptäcks efteråt antingen dolda fel, eller fel som bes. mannen borde ha upptäckt.

Dvs. antingen borde säljaren stå för det eller så borde bes, företaget stå för kostnaden. Det kan vara så att deras skrivning om centralen kan uppfattas som en friskrivning, så att de anser sig ha varnat för elen.

Nu är ju världen inte ideal, så jag misstänker att det ändå blir en såpass lång uppförsbacke att det inte är lönt att bråka.
 
C
Jag ser inte att anmärkningen på uppmärkningen av centralen är relevant i sammanhanget. TS anger ju att säljaren i saken uppgivit att tvättstugan renoverats av fackmän. Det antyder ju att installationerna i tvättstugan utförts av någon annan vid ett senare tillfälle.
Är också nyfiken på vad elektrikern menade när hen säger att det inte är korrekt utfört.
 
Tack för svar, jag var inte med när elektrikern gjorde jobbet, men han sa något om att fel kabel använts. Försäkringsbolaget tog på sig kostnaden men jag får betala självrisken det var den jag lurar på om jag kan undkomma.

Skulle det inte gå får jag vara glad att inte hela huset brann, nu vart det bara lite sotskador och pulver från släckaren..
 
Brann det i uttaget före eller efter besiktningen?
 
Du kan ju alltid kontakta säljaren och ställ ett krav, men försök få en mer detaljerad beskrivning från elektrikern som åtgärdade. För mig låter det väldigt långsökt att ett felaktigt kabelval skulle orsaka brand på det viset. Såvida du inte har en "industritvättmaskin" som drar ohyggligt mycket ström. Däremot kan jag tänka mig en del andra felkopplingar som skulle kunna överbelasta kabeln om du ex. kör tumlare och tvättmaskin samtidigt. Men då är det inte fel kabelval utan en felkopplad kabel.

Om du skickar kravet tillsammans med en mer detaljerad beskrivning av felet, och OM det faktiskt är en elfirma som gjort jobbet, så kan jag tänka mig att firman kommer att tycka att din självrisk är billig.

Men nämnvärt mer än så bör du nog inte göra. Det är tveksamt om du skulle vinna en stämmning, och advokatkostnaderna blir astronomiska i förhållande till din självrisk.
 
OM det är 1,5mm2 kabel
och
OM TM o TT körts samtidigt
och
OM någon hemmapulare bytt säkringen från 10->16A (tröttnat på att den går hela tiden)

Skulle detta i sig kunna leda till en brand?
 
hempularen skrev:
Däremot kan jag tänka mig en del andra felkopplingar som skulle kunna överbelasta kabeln om du ex. kör tumlare och tvättmaskin samtidigt. Men då är det inte fel kabelval utan en felkopplad kabel.
Problemet uppstår väl inte om avsäkringen är korrekt, eller?
 
Nimajneb skrev:
OM det är 1,5mm2 kabel
och
OM TM o TT körts samtidigt
och
OM någon hemmapulare bytt säkringen från 10->16A (tröttnat på att den går hela tiden)

Skulle detta i sig kunna leda till en brand?
Mycket tveksamt....
 
Jag tänkte mer på fallet att man kopplat en "oäkta" trefasgrupp, alltså flera faser från samma matande fas, då får man överbelastning av nollan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.