Hej! Jag har ett gammalt avhärdningsfilter, kan inte hitta modellnamn men sålt av HOH vattenteknik.

Upptäckte för ett tag sedan att salttanken svämmar över med jämna mellanrum (antar i samband med regenering)

Vad skulle det kunna vara?
Gammalt avhärdningsfilters kontrollpanel med inställningshjul för dagar och klockslag, märkt med HOH vattenteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt avhärdningsfilter från HOH vattenteknik med en överfylld salttank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla att utloppsslangen inte är vikt eller igentäppt.
 
Immobil Immobil skrev:
Kolla att utloppsslangen inte är vikt eller igentäppt.
Ja det har jag kollat, men det är inte det. Det skulle då också bli mkt större volym som läcker ut.
 
Jag har en likadan som också gett upp men min svämmar som tur är inte över. Först gav urverket upp så jag fick köra manuell regenerering men sen slutade det funka också. Inte överraskande att det strular med det hiskeliga plastiga elektromekaniska verket och kringelikrokiga rör och ventiler. Jag tänker iaf bara byta ut min.
 
S segv skrev:
Jag har en likadan som också gett upp men min svämmar som tur är inte över. Först gav urverket upp så jag fick köra manuell regenerering men sen slutade det funka också. Inte överraskande att det strular med det hiskeliga plastiga elektromekaniska verket och kringelikrokiga rör och ventiler. Jag tänker iaf bara byta ut min.
Ja du kanske har rätt. Men jag gillar att få gamla grejer att funka. Tycker ändå det känns som okej kvalitet på den där...
 
Hmm har nu observerat lite hur den beter sig.

Den suger från salttanken vid läge Brine/Slow rinse, antar att det är i sin ordning. Men när den fyller på vatten i läge Fast rinse/refill så är det en större mängd, flera liter mer.

Är det en pump som går vid läge Brine/Slow rinse? Kan ju vara att den satt igen isåfall.

Det är samma rör som används vid båda lägena så det verkar inte vara det som är felet.

En annan möjlighet är väl att tidsstyrningen ballat ur, att den går för länge i återfyllnadsläget.

Nån som har idéer? Nästa steg blir nog att jag skruvar isär den och kollar. Som en symbolisk handling innan jag köper ett nytt filter ;-)
 
Jag har en liknande som fortfarande fungerar, dock går uret lite långsamt verkar det som.

Du har väldigt hög vattennivå i din, samt att i min finns det en liten boll som flyter omkring i den genomskinliga behållaren.

Vattenmjukgörare med timer och synlig hög vattennivå i behållaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle nog misstänka kammarna på axeln som styr alla ventiler, kanske har någon plastbit gått sönder.

Närbild på en dammig och använd genomskinlig vattenmätare med synliga axlar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är ju salttanken som svämmar över. Bollen har jag också bakom järnutfällningen :) Jag vet inte riktigt vad den har för funktion, men den motverkar ju högt flöde från salttanken.
 
Ska kolla kammarna, bra tips
 
Hej, Är det inte en flottör nånstans som håller nivån ?
 
Verkar inte vara det på den här modellen, har inte kunnat hitta någon i alla fall. Men det verkar vara vanligt och jag fattar inte riktigt hur det ska funka utan. Över lång tid borde tanken antingen översvämmas eller tömmas...
 
K krilon skrev:
Fanns ju hur mycket som helst kring detta på engelskspråkiga sidor. Har nu förstått att det är en injektor som sköter tömningen av salttanken. Denna var naturligtvis helt igensatt av järn. Hoppas nu att det ska funka...
Hej, har liknande problem med vårt filter, att det är för mkt vatten i tanken. Kom du på något som var fel med din?
[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.