är det någon som formgjutit ett betonghus ? jag gillar rå betongyta, gärna med den patina som blir efter gjutvirket / formvirket.

fördelar / nackdelar ? hur gör man och är det bra prisförhållande vs lättbetong ? skulle man kunna gjuta betong utanpå lättbetong ?

kan man måla betong ?

jag kanske svamlar, men jag vet inte så mycket om detta, lite brainstorming kanske :)
 
Har en bekant som gjorde det. Han använde tilt-up formar och det är nog så man får göra om det skall bli ekonomi i det. Brädform är väldigt arbetskrävande.

Betong går att måla. Antingen använder man en väldigt tät ytbehandling eller så använder man en öppen färg lite beroende på vad man vill åstadkomma.

Att gjuta mot en lättbetongvägg skulle säkert gå förutsatt att man stämpade men varför?

Det finns företag som säljer färdiga skalväggar också - kanske vore något att kolla.
 
tanken var att nyttja lättbetongen som isolerlager :)
 
jag undrar varför ska du kombinera lättbetong och vanlig betong ?

och lättbetong är inte så bra isolering jämfört med andra som bla PU eller cellplast eller mineralull

sen ska du även tänka på att lättbetong är ett poröst material som kan suga åt sig vatten lätt och tappar mycke av sin isolerförmåga då och för att få bra isolerade väggar så blir dom tjocka och det blir nog för dyrt att stödja upp en vägg så man kan gjuta den i en sväng då trycket motsvarar att man ska klara ca 6m hög vattenpelare vilket är ett högt tryck

men att gjuta liggande och resa är betydligt enklare och billigare då formarna blir mycket billigare att bygga än om man ska göra dom stående

sen är frågan om du ska göra en bunker under mark eller en vanlig villa som ska se ut som ett hus och inte en medeltids borg
 
mer tanken att ha betong på vissa ställen istället för vitputsat, detta vita läre bli lika avskytt som mexitegel :) fast det är skitsnyggt nu tycker jag...

sedan, lättbetong och betong, isoleringslagret är ju lättbetongen, inga plastmaterial eller så. solida väggar. man kan välja en lättbetong som har sämre bärighet men bättre isolervärde.
 
typ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.