Hej, i dessa tider får man ju elda för att inte ha minusgrader där hemma. Givetvis skulle frugan värma upp häcken efter en dusch, hon värmde sig så nära så hennes morgonrock brände fast i glaset. Detta upptäcktes snabbt, det lukta lite bränt och sen va de inte värre. Men problemet är nu att där är ett märke på glaset på utsidan som inte vill gå bort. Jag har provat skrubba med aska, mirakeltrasa och lite andra rengöringsmedel, men det sitter som fan. Någon som har tips?
 
  • Vattenånga kondenserar på genomskinlig yta mot suddig bakgrund inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rakblad borde fungera.
 
  • Gilla
RavenRib
  • Laddar…
Testat försiktigt med rakblad?
 
  • Gilla
RavenRib
  • Laddar…
Hej
Går inte att skrapa bort med en såndär skrapa med rakblad i? Vet ej vad dess riktiga namn är
 
  • Gilla
RavenRib
  • Laddar…
Nytt rakblad.
Ser ut som glaset är välvt så skrapa med rakbladet horisontellt.

Det bör fungera och du slipper repor som andra saker kan ge. Viktigt med ett nytt rakblad om du vill slippa repor.
 
  • Gilla
RavenRib
  • Laddar…
Var det någon som föreslog rakblad?
 
  • Haha
  • Gilla
elmontören och 4 till
  • Laddar…
Om inte tror jag att rakblad fungerar bra.
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Och använd en blandning av diskmedel+vatten på ytan som skrapas med rakblad, minskar risken för repor.
 
  • Gilla
RavenRib
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem och valde efter lite provande att bränna på med en köksbrännare. Sen funkade aska utmärkt.

En av dom få gångerna det lönar sig att bränna fast något ännu mera för att enklare få loss det.
 
  • Gilla
RavenRib
  • Laddar…
Och en allmän varning:
Eftersom det fastnat, som det gjort, så tyder det på att det är plast t.ex. fleece i den morgonrocken. Sådana kläder ska alltid hållas på betryggande avstånd från kaminer, då det annars är stor risk att bäraren av plagget blir till en stor levande fackla !!! Och blir man det och överlever, så smälter det lika på kroppen, som på kaminen och resten kan man ju bara tänka sig.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men prova med rakblad
:rofl:


Skämt o sido... prova försiktigt, verkar det sitta hårt så vänta till våren( då har ni eldat mer och förhoppningsvis förkolnat de riktigt.)
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Ordet du söker är klickskrapa.
 
  • Gilla
RavenRib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.