Stomresningen på vårt hus kommer att ske i augusti. Enligt "grundgubben" är det OK att gjuta grunden en vecka innan utan några problem.
Stämmer detta? Har fått för mig att sådana stora volymer behöver längre "brinntid"...
 
Själva betongen fortsätter brinna, trots att stommen är rest. Man får således vänta med att lägga in parketten osv, men att stommen blir rest efter någon vecka verkar vara vanligt. Men enligt vissa förståsigpåare fortsätter betongen att "torka" i 50 år!
 
Ja till och med hundra år dröjer det innan betongen är "död". Säger grannen som är gjutare av betongplattor på ncc.
När det gäller prov på betongen så att man vet att man kan lägga in parkett mm (torktid ofta ca 3 mån). så ska man ringa betongtillverkaren. De är nämligen ofta intresserade av att göra prov om man kan berätta exakt när det blev gjutet osv. För deras forskning så är det intressant. För de försöker hela tiden få fram bättre betong.
Munters som man annars ofta använder är väldigt dyra.
 
meken skrev:
De är nämligen ofta intresserade av att göra prov om man kan berätta exakt när det blev gjutet osv. För deras forskning så är det intressant. För de försöker hela tiden få fram bättre betong.
Då bör man väl få lite rabatt också, med tanke på att man bidrar till forskningen. ;)
 
ja om det inte t o m gör det gratis. Det hoppas i alla fall på :)
 
[quote author=meken link=board=Grund;num=1086766792;start=0#2 date=06/09/04 kl 22:47:39]När det gäller prov på betongen så att man vet att man kan lägga in parkett mm (torktid ofta ca 3 mån). så ska man ringa betongtillverkaren. quote]

3 månader låter i mina öron väldigt kort. Visst kan det gå under väldigt gynnsamma förhållanden, men teoretisk ligger det nog närmare ett halvår innan relativa fuktigheten kommer under de 80% som de flesta golvleverantörer (och framförallt våtrumsbyggare) kräver. Detta är ett av de vanligaste orsakerna till fuktproblem i dagens hus. (Man lägger på golvmaterialen för tidigt. Ibland genom att ha "mätt" på ett dåligt sätt. Att mäta RH korrekt är inte lätt.)

Vad gäller brinntid så är det inga problem. På den tiden bör betongen ha uppnått ca 80% av sin hållfasthet. (Betongprover tas normalt 28 dagar efter gjutning.)
 
*Lyfter tråden*

Hörde från en leverantör/hustillverkare att stommen inte kommer att resas förrän 8 veckor efter gjutning. ???

Betyder tidigare inlägg i denna tråd att betongen inte brunnit färdigt efter 8 veckor?

3 månaders väntetid innan man kan lägga parkett? Ursäkta en dum fråga, men gäller det andra golvtyper också, t.ex. laminat, linoleum, klinker m.fl.?
Ehhh...vad 'går' man på under tiden?
 
Ploppan skrev:
*Lyfter tråden*

Hörde från en leverantör/hustillverkare att stommen inte kommer att resas förrän 8 veckor efter gjutning.  ???

Betyder tidigare inlägg i denna tråd att betongen inte brunnit färdigt efter 8 veckor?

3 månaders väntetid innan man kan lägga parkett? Ursäkta en dum fråga, men gäller det andra golvtyper också, t.ex. laminat, linoleum, klinker m.fl.?
Ehhh...vad 'går' man på under tiden?
Om et handlar om ett enstaka fall där huset kommer resas efter 8 veckor så kan det snarare vara att tillverkaren inte hinner få klart huset. Det går utmärkt att resa ett hus en vecka efter gjutning.

Det här med betong är inte så solklart. Alltså betongen är hård nog att gå på redan samma dag som plattan gjutits, dagen efter går det att borra i den och kanske efter 5-7 dagar går det utmärkt att resa ett hus på den. Betong är ett levande material (baserat på kalk) som behöver lång tid på sig för att "dö", precis som någon talade om innan, kanske uppemot 50-100 år. Däremot går det ju givetvis bra att använda betongen innan dess!

Ja 3 månader, eller 6, vilket som nu bestäms gäller alla golv. Det är den tiden det tag för betongen att avge så stor del av sin fuktmängd så att man inte riskerar att få fuktskador under golvet sedan. Innan du lägger in golvet så får du vackert gå på betongplattan.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Ja 3 månader, eller 6, vilket som nu bestäms gäller alla golv. Det är den tiden det tag för betongen att avge så stor del av sin fuktmängd så att man inte riskerar att få fuktskador under golvet sedan. Innan du lägger in golvet så får du vackert gå på betongplattan.
Oj oj...i princip är huset alltså inte redo att inreda?
Va? Om det nu tar 3-6 månader innan man kan lägga golv, då kan jag ju inte heller montera kök och badrum o.s.v.
Är det normalt att det tar så lång tid som upp till ett halvår innan man kan flytta in i sitt nya hus p.g.a. att man har gjuten grund och inte krypgrund?
 
Ploppan skrev:
Är det normalt att det tar så lång tid som upp till ett halvår innan man kan flytta in i sitt nya hus p.g.a. att man har gjuten grund och inte krypgrund?
Det är nog ganska vanligt att det tar ett halvår från det att man skriver på slutbeställningen till det att man kan flytta in i sitt hus med betongplatta. I alla fall om man köper allt jobb och inte gör så mycket själv.
Jag tror att ungefär samma tid gäller för modulhus. Bara för att man kan sätta upp huset på en vecka betyder ju inte det att man kan flytta in 5 månader och 3 veckor snabbare jämfört med huset som har betongplatta (lite överdrivet). Det finns ju till och med en modulhustillverkare som låter kunderna vänta flera år på att få flytta in.
 
Om leverantören uppgav en 'inledande' brinntid på 8 veckor innan stomresning, så är jag ju redan där ett byggkreditiv på 2 månader.
Innebär detta att man kan sitta med ett byggkreditiv som sträcker sig till ett helt halvår. :surprised: ???

Förstår inte hur jag kan ha missat detta helt, d.v.s. att det tar så pass lång tid innan huset är klart. :-[
Är det samma sak för prefab modulhus, typ Älvsbyhus och Smålandsvillan?

/Ploppan som numera ser stora hål i sin kalkyl..... :-/
 
En betongplatta har brunnit tillräckligt för att resa ett hus på tre dagar. Om leverantören hävdar att ni ska vänta 8 veckor på stomresningen så beror det på något annat.

Räntan på kreditivet kommer att ticka på från första fakturan till den sista. Ni betalar dock bara ränta för den del av kreditivet som ni utnyttjar. Två månaders ränta på en grund kanske rör sig om 1000-1500 kr.

När man skriver kontrakt med hustillverkare och entreprenörer bör det framgå vad som är sista inflyttningsdatum och vad som ska hända om detta inte hålls. Annars kan entreprenörerna skjuta upp bygget under lång tid.

Den hustillverkare som verkar ha längst väntetid är Älvsbyhus. Jag har hört att folk fått vänta uppemot två år på att flytta in.
 
Samma sak för prefab hus..:

Jag kan ju bara svara för vår situation..:

Vi fick lov att starta vårt byggkreditiv när tomten skulle köpas (1:a Juli) på 450.000:-

Sedan tillkommer det ju titt som tätt små kostnader från kommunen på bygglov etc (totalt ca 50.000:) som oxå delvis får hamna på byggkreditivet eftersom hushållets kassakista inte tål hur mycket som helst..

Nästa stora post(iaf vad jag just nu känner till....) i byggkreditivet kommer när firman som gjort grunden skall ha betalt för den samma vilket är planerat att utföras i december och går lös på 187.000:-

Efter detta är det "bara" att vänta på att huset skall komma i februari och att det skall slutbesiktigas och betalas innan vi kan binda våra lån.

Så mitt svar är JA, men jag vet att smålandsvillan eller igentligen Skanska haft projekt där man som kund enbart betalt en handpenning (exakt hur stor vet jag ej) och sedan har Skanska stått för "fiolerna" tills dess att huset står på plats. Och detta fall så har man väl ej behövt något kreditiv
 
GF /Ploppan:

Hur byggkreditivet fungerar är olika, vi betalar en sk kontraktsränta dvs en procentsats på det totala möjliga beloppet samt uppläggningsavgift och ränta på utnyttjad kreditiv.

Detta är en förhandlingsfråga och i vårt fall tror jag att banken försökt få igen lite av sina pengar eftersom dom lovat oss en ganska hygglig rabatt när vi sedan skall binda våra lån.

Att tänka på är att man också får betala pantbrevsavgift <<== heter det så ?? ==>> vilket i vårat fall med 2,2 milj i byggkred blev en skaplig slant, tror det vart ca 40 tusen (har inte pappren här).
 
MrSimpson skrev:
Så mitt svar är JA, men jag vet att smålandsvillan eller igentligen Skanska haft projekt där man som kund enbart betalt en handpenning (exakt hur stor vet jag ej) och sedan har Skanska stått för "fiolerna" tills dess att huset står på plats. Och detta fall så har man väl ej behövt något kreditiv
Fast Skanska tar säkert bra betalt för att stå för fiolerna och deras kreditkostnader tror jag inte de bjuder på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.