idag kokade en kastrull med potatis torr på induktionshällen och efteråt är det nu ett märke i glaset som inte går bort. Vi har iofs inte försökt med något annat än vatten och diskmedel, men kan någon tipsa om hur man ev kan få bort detta märke? Går det ens?
 
Det brukar följa med en skrapa, modell rakblad?! Annars finns det att köpa där det säljs hällar. Finns även speciella rengöringsmedel. Om de är bra vet jag inte.
 
Ja det finns speciella medel för dessa, vad jag har kommit fram till är att MP52 Hällrengöring är det effektivaste (finns bl.a. på ÖoB) eller Vileda Active Scrub Glass Ceramic Scourer, din lokala ICA-affär kan ta hem om de inte har den.
436.jpg
 
Vad var det för typ av kastrull och hur ser märket ut ? kan kastrullen blivit så varm att den avgav någon typ av beläggning ?

Mvh Richard
 
Det var en vanlig Ikea-kastrull, utan beläggning. Märket verkar sitta i glaset, ljusgrått, lite som utspädd mjölk i färgen.
 
L
Tycker det är sånna märken överallt på vår glaskeramikhäll. Det mesta går bort med rakbladsskrapan men en del är kvar och jag vete tusan hur man får bort det sista. så jag är också intresserad av svar på den här frågan.
 
Jag har redan svarat, det fungerar. Man får gnugga mycket men det går bort.
 
Kokade allt vatten bort så att hällen stod o värmde bara kastrull med några "steka potatisar" eller kokade det över?
Det senare är ju normal rengöring, det andra är jag osäker på, men antagligen har övriga sett den detaljen i sina förslag på rengöring...
 
Katrullen hade kokat torrt, och "stekte" potatisarna.
 
Eftersom det var en induktionshäll ska den inte bli så varm så att det bränner fast i hällen, dock kan det bli väldigt varmt i hällytan utan värmen från kastrullen.

Det bästa är nog att blötlägga en lång tid typ över natten för att lösa upp ytan och sen skrubba den hårt. med nytt rakblad i skrapan och en svamp. (som bezt säger)
Själv har jag en vanlig häll som det jämt bränner fast i. Jag gör som ovan plus att jag putsar av den med bilpoleringsmaskinen. Detta är nog dock inte att rekommendera då jag inte vet om alla hällar klarar av vibrationerna som uppstår.

Mvh Richard
 
Följ Bezt råd eller skrapa och Electrolux hällrengöring. Får bort allt. (Man behöver kanske köra en stund, men allt grått går bort)

PS. Det gråa är "fällning" från kastrullen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.