Nu skall vi efter flera års snack äntligen bygga en öppen spis med kassett som är öppen åt två håll.

Nu är jag dock lite oroad att små barn (vi har två småttingar) lätt bränner sig ordentligt om de sätter handen mot glasrutan - jag har hört allt från att huden bränner fast till att det är ingen större fara.

Jag har erfarenhet av helt öppen spis och kakelugn och där tycker jag att det känns ganska lugnt. Att skärma av med staket el dyl är inte aktuellt.

Vad är era erfarenheter - hur varmt blir det? Vad hade ni satsat på?
 
helt ärligt.. man eldar för att det skall bli varmt. glaset blir skitvarmt.

grindar som finns att montera runt eldstäder skall stå minst 70 cm från för att inte dessa skall ackumulera för mycket värme så dessa går att bränna sig på..
/hj
 
hotspur skrev:
Nu skall vi efter flera års snack äntligen bygga en öppen spis med kassett som är öppen åt två håll.

Nu är jag dock lite oroad att små barn (vi har två småttingar) lätt bränner sig ordentligt om de sätter handen mot glasrutan - jag har hört allt från att huden bränner fast till att det är ingen större fara.

Jag har erfarenhet av helt öppen spis och kakelugn och där tycker jag att det känns ganska lugnt. Att skärma av med staket el dyl är inte aktuellt.

Vad är era erfarenheter - hur varmt blir det? Vad hade ni satsat på?
Har du glashällspis? I så fall testa att brassa på valfri platta på max, lägg på handen och känn om det är varmt. Borde ge dig ett hum om glasrutan på en kamin blir varm.

Sen fungerar det säkert bra att lära barnen att inte leka framför kaminen. Men varmt glas det kommer du nog inte ifrån om du ska elda.
 
Installerade en braskasset i våran öppnaspis.
Den blir mycket varm. Så någon form av
skydd är att rekomendera om man har småbarn.
// Jojje
 
J
Barn bränner sig bara en gång. ;)

Är de riktigt små så måste väl väl ha skydd men annars så varna dem, det brukar ju räcka.
 
Tack för svaren. Det här får jag verkligen tänka till på, barnen är små (0 & 2 år). Kanske får bli kakelugn eller i värsta fall en fuskspis som eldas med gel... (någon som vet något om dessa förresten?)
 
Bränt barn luktar illa. :)
 
Men allvarligt, barnen är väll inte 0 och 2 för alltid.

Jag installera en braskamin när mina grabbar var i liknande ålder. För det första blir kaminen så varm så de går inte i närheten och för det andra behöver man ju inte elda när de ska leka i närheten eller när de är vakna om man är orolig.

Om du installerar en låtsasspis kommer du ångra dig om ett par år då du inte får den härliga "gratis" värmen.

Det största problemet jag hade var att de kröp in i den helt öppna spisen jag har i vardagsrummet, väldigt sotigt. Den elda jag inte i på ett par år men som sagt var det var inte för värmen utan för askan och sotet.
 
Göran.W
Jag har en gamal kamin i köket som blir ordentligt varm, för att inte tala om rök röret.
Jag tog mig tid att förklara för barnen när dom var 3-7år vad som kunde hända om dom tog på den.
Dom har aldrig varit i närheten av att bränna sig.
Minstingen som är 6år nu har har lagt ved i kaminen sen hon var 3år och då under uppsikt så klart.
Barn är väldigt förståndiga och kloka om man tar sig tid att visa och förklara vad som kan hända.
Kör på en öppen spis och elda bara när dom sover eller ha någon sorts skydd tills dom är större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.