Så, nu var det ett tag sen jag var här, men nu behöver jag era kunskaper....

Ska sätta in Kamin där hemma, har inte spikat riktigt vilken kamin det blir än, MEN i alla beskrivningar står det "avstånd till brännbarvägg blablabla" Frågan är ju då, vad räknas som brännbarvägg? har googlat lite och hittar inget bra svar.

Där kaminen ska stå är enbart en gipsad vägg idag. tanken är att vi ska sätta upp skiffer på väggen där. låt säga att jag sätter den direkt på gipsväggen, räknas det fortfarande som brännbar vägg?

Någon som är insatt i detta?
 
Gips, betong, sten ingår i samma kategori, icke brännbart.
I pannrum, garage mm sätter man dubbla lager gips för att göra (pann)rummet som en egen brandcell.
 
jo men ichgary, är det en typgodkänd kamin så står där ju avstånd till brännbar vägg... har man då en icke brännbar vägg så bör ju inte dom kolla det avståndet, utan ist kontrollera konstruktionen.. hur dom nu gör det bara......
 
Om du gör en icke brännbar vägg, så är den ju icke brännbar..

Det enklaste i ditt fall är att ringa till Fejarmästaren och be han säga hur han vill ha det.
 
oavsett om du har gips ska avståndet vara typ 25-30 cm,. tar väl ca 10 min o brinna igenom en gipsskiva,.
 
Gips klassas inte som obrännbar utan är i detta fall liktydigt med trä. De flesta braskaminer är typade för att kunna stå 10 cm från brännbar vägg. De flesta Contura, Camina mm
 
Som några nämner, så varierar avståndet på olika kaminer,men om du vill ha en kamin som kräver brandvägg och inte vill ha den 70 cm ut irummet, så går det ju att bygga en sådan bakom kaminen.
 
jo men just det som är frågan från början... vad klassas som brandsäker vägg? dubbel gips? skiffer direkt på gipsen? stenskiva?
 
10 cm lättbetong gör susen
 
jo det tror jag alldeles säkert, men inte så sugen på att smälla upp en 10 cm lättbetong vägg utanpå en träregelstomme...
 
Synd att du inte gillar lättbetongreseptet, bruker bli snyggt när det blir putsat och målat.Men en del av Dovres kaminer kan ju stå 10-15cmfrån brännbar vägg, dåkan man ju sätta skiffer direkt på gipsen. Så valet avgör nog till slut.
 
Problemet är skorstenen från kaminen. Kolla avstånd på den...
 
Sätt en mineritskiva på väggen då endast 9mm, garanterat obrännbar!
 
Precis så var det skivan hette ja! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.