Börjar med lite bakgrundsinformation så ni förhoppningsvis får en hyfsad bild av frågeställningen. Jag kommer ringa elektriker för åtgärd men tänkte att detta kan vara av allmänt intresse.

För 4 månader sen i vintras installerade en elektriker en laddbox för elbil på min villa. När den nya elbilen stod på laddning på kvällarna så löste ibland huvudsäkringarna L1,L2 eller L3 ut om vartannat. Det var väldigt irriterande men jag bytte ut dem pö om pö när de löste ut. Ibland gick bara en och ibland 2 samtidigt. Mellan tummen och pekfingret kanske 9 proppar på en period på 1 månad innan jag ringde den lokala elektrikern för att höja säkringarna från 20A till 25A.

Tydligt samband var att detta skedde på kvällar när bilen laddades och bergvärmepumpen (7 kw) gick igång. Jag kunde se på easees belastningsmätare att förbrukningen överskred 20A när huvudsäkringarna gick.

Nog om det. Idag lyfte jag på huven på elcentralen inomhus och såg att en av de inkommande faserna mellan huvudsäkringen till centralen inomhus har blivit ordentligt varm. Bifogar bild.
Vinklad bild på ett öppet eluttag med kablar och elinstallation nära en vägg och fönsterjalusi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är, kan detta ha skett i samband med huvudsäkringarna som löste ut? Kan det ha skett för att jag bytte proppar om och om igen så hög ström passerade alldeles för många gånger?
Beror det på glapp och har ingenting med utlösta huvudsäkringar att göra?

Det är bara en av faserna som värmts på detta sättet. Allt annat i elcentralen ser normalt ut.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Att det gått varmt beror på dålig kontakt och hög last, det har inte direkt samband med lösta huvudsäkringar men orsaken är gemensam.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Det där måste åtgärdas omedelbart innan det tar fyr i väggen bakom!

Har man skarvat kablar med U-båtar ?
Man ser grönt oxid på ledningar vilket tyder på dålig kontakt, troligen inte efterdragit skruvplintar med tillräckligt moment.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Som nämts tidigare, dåligt åtskruvad ubåt vilket ökar värmen. Sålänge ingen elektriker var där och pillade i samband med elbilsladdaren så hör det inte ihop. Däremot resultatet hör ihop då du helt plötsligt började maxbelasta säkringen i flera timmar.

Dock lite skeptiskt till att man valt att sätta ubåtar för att skarva inkomande matning när elcentralen byttes. Skall vara presskopplingar om det inte är åtkomligt. Men åtkomligt kanske är en tolkningsfråga...

Du bör undvika att ladda elbilen tills en elektriker har åtgärdat det där. Annars är risk att något värre händer.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
 
Elcentralen byttes av elektriker för 3 år sedan ja. Får be om kontroll av detta.
 
Är elbilens laddstation ansluten till denna elcentral på bild?

Det är ganska svårt att misslyckas med en sådan skarv. Det är absolut inget fel på dessa U-båtar. Jag hoppas du kan be elektrikern titta närmare på den, känna på skruvarna och försöka se varför den glappade.

Den ska som sagt inte glappa pga överlast. Men samtidigt är det så att om mätarsäkringen löser när du laddar elbilen så ska man direkt se det som ett fel som ska åtgärdas, dvs sänka laddströmmen till elbilen. Jag förmodar att du inte fick några instruktioner av den som installerade laddstationen? Den är av allt att döma felaktigt installerad eftersom du bränner mätarsäkringarna. Maximal laddström borde ha satts ned till ett värde som fungerar. Här överskred du 20 A med råge, du låg på 30-35 A !

Att du idag bränner 20 A säkringar betyder alltså att det inte räcker med att säkra upp till 25 A. Du behöver 32 A. Eller som sagt, att man ser över alla belastningar i huset, ställer om laddstationen och/eller installerar en effektvakt som är korrekt konfigurerad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Alla laddstationer har väl effektvakt just för att slippa bränna säkrinngar? Låter som en halvfärdig installation...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
@
useless useless skrev:
Alla laddstationer har väl effektvakt just för att slippa bränna säkrinngar? Låter som en halvfärdig installation...
Nä, det har inte alla...
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Laddstationen är ansluten till denna elcentralen.
Jag köpte till en lastbalanserare men upplevde att huvudsäkringen löste ut innan den balanserade om. Vad jag kunde se på förbrukningen var strömmen på ca 18A på 1 fas när bilen laddades och flera andra saker var igång. Helt plötsligt startar bergvärmepumpen och ökade belastningen över 20A. Det var i dessa tillfällen som det ibland gick bra och ibland gick proppen.

I samband med proppbytena sänkte jag laddströmmen i inställningarna så att det finns större marginaler för lastbalanseraren.
Elbilen är tyvärr en sån variant som bara laddar på 1fas och inte fördelar över 3 så faserna har nog varit jämnt belastade förut men elbilen ställde till det.

Den som installerade laddboxen var nån konsultfirma som tog uppdraget genom beställningen från evify. Han smäckte dit den och åkte vidare.
 
Grundfrågan är dock att jag har alltid trott att säkringar förhindrade såna här kabelbränder om det nu inte beror på glapp vid åtdragning.
Nu när det bevisligen skett både varmgång och utlösta säkringar så blev jag mer nyfiken på om det kan bero på andra saker.
Poängen är att hade jag inte lyft på huven så hade jag varit lyckligt ovetandes och förstår ännu bättre hur bränder kan uppstå.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Han smäckte dit den och åkte vidare.
Det är nog det som är problemet.
Jag har ingen erfarenhet av laddboxar, aldrig installerat någon, men väl av lite grövre enfaslaster och belastningsvakter och det gäller att välja rätt fas att lägga den på, eventuellt flytta om befintliga laster och skapa sig en uppfattning om hur anläggningen beter sig vid fullast.
Samt att gå igenom anslutningar, dra till plintar och klämmor osv.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är nog det som är problemet.
Jag har ingen erfarenhet av laddboxar, aldrig installerat någon, men väl av lite grövre enfaslaster och belastningsvakter och det gäller att välja rätt fas att lägga den på, eventuellt flytta om befintliga laster och skapa sig en uppfattning om hur anläggningen beter sig vid fullast.
Samt att gå igenom anslutningar, dra till plintar och klämmor osv.
Ujj, det där lät som att det tar lång tid att reda ut. Det där får nog den som sålde produkten hantera.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Hm vore det inte bra om att få värmepumpen att dra ner på elbilsladdning, tänkte signal pausar laddningen, nyligen var det en med samma problem att värmepumpen avbröt.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Som jag uppfattat det så är det lastbalanserarens jobb att byta fas eller pausa laddningen när strömmen överstiger inställd nivå. Dock verkar det som att den inte hinner med när laddning pågår och både spis och värmepump råkar köra igång samtidigt.

Jag har sett att det finns en inställning att välja en dedikerad fas till laddningen om man vill. Det kanske borde göras så den separeras från de faser som går till köksmaskiner etc?
Min fru har en tendens att laga mat och dammsuga samtidigt men det tänker jag inte klaga på.

Vi får se vad elektrikern säger när han kollar på det.

Återigen, uppskattar all er input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.