Jag har en stuga som har brädväggar. Brädorna är spill från brädgård. De luktar tjära och den lukten sätter sig i det mesta. Möbler m.m.

Att byta ut samtliga brädor är uteslutet, då kan jag lika gärna riva stugan och bygga nytt.

Om jag exempelvis skulle måla brädorna, finns chansen att man sluter inne tjäran innanför färgen och den slutar lukta?
Jag vill ju helst inte ha stängd färg eftersom det är en stuga och som i alla stugor så medför sommaren att luftfuktigheten går upp rätt bra. Diffusionsöppen 'känns' bättre.

Jag griper efter halmstrån här. Hjälp! :)
 
Diffusionsöppet och samtidigt lukttätt är nog en svår nöt att knäcka. Det är inte någon form av tjärpapp som luktar? I annat fall skulle jag koncentrera mig på en mekanisk ventilation. Om stugan är för endast sommarbruk duger det med frånluftsventilation. Planera väl med tilluftsventiler.
 
I en annan tråd med annat fokus spånade jag om det var boarden som satt på brädväggarna som luktade (pga långvarig luftfuktighet).
Jag rev ut allt i stugan och tog lite luktprov på golvisolering och en bit board. Isoleringen luktade ingenting efter några dygn i försluten plastpåse med boarden luktade verkligen mycket. Nöjd så.

Jag vädrade under väldigt lång tid men upplevde ingen skillnad i stugan.

Fick senare hem en familjemedlem som på bredaste göteborgska sa: "det luktar ju tjeeera".
När jag med den klarheten spanade in mina brädväggar ser man mycket riktigt spår efter tjära på de flesta brädor.

Ventilation finns numer men jag upplever att vidare åtgärd behövs.
Jag funderade ett slag på att sätta panel eller gips men stugan är såpass liten att jag helst inte vill krympa ytorna än mer med både regling och skivor.

Därför tänker jag färg. Men precis som du är inne på så går det kanske inte att få till.
 
Diskussion om diffusionstäthet åsido så är det rätt svårt att isolera lukter överhuvudtaget. Isolering handlar oftast om att blocka missfärgning - tjära är exempelvis mycket svårt att måla över med vitt för att det blöder igenom något djävulusiskt.

Lukter är dock betydligt svårare att få bukt med eftersom de "löser sig" i luften och inte direkt i färgen.
 
Mycket intressant (och nedslående) inlägg.

Eftersom de löser sig i luften är det alltså rätt kört att få bukt med på annat sätt än att antingen byta ut brädorna eller öka på frånluften?
 
Om du ökar på frånluften så bör du få bättre inomhusklimat avseende luftfuktigheten? Då skulle du i alla fall kunna prova med att måla in lukten. För ett par år sedan hörde jag från ett par ägare till en bostadsrätt att de hade lyckats "isolera" trägolvet som de vara allergiska emot mha epoxi-lack.

Angående bräderna som är på väggarna idag - det är väl ingen risk att de är kreosotbehandlade? I så fall bör du riva ut dem kvickt...
 
nemlan skrev:
Angående bräderna som är på väggarna idag - det är väl ingen risk att de är kreosotbehandlade? I så fall bör du riva ut dem kvickt...
Bra fråga, hur ser jag det?

Edit:
Kom på det själv ;) De är inte bruna eller svarta utan brädorna är gråa som om de legat ute länge.
Det är dock en hel del svarta fläckar på. Skulle ju kunna skvätt vid antingen kreosotbehandlingen eller tjärmålning av båt eller liknande.

Spännande. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.