Hej!
Jag och sambon bor i ett så kallat mockfjärdshus, nu har vi planer på att brädsklä fasaden. Problemet är att hela huset är uppbyggt på ett "jättesmart" lådsystem som dom hade på 60 talet, fasaden är därför spånt iklädd tunn aluminium plåt vilket betyder att plåten inte går att ta bort utan att rasera lådorna som bär upp huset. Min oro är att om man tilläggsisolerar en plåtfasad så får man kondens och fuktskador. Finns det någon som har haft med detta att göra som kan ge en hjälpande hand?
Tack på förhand!
 
Hej Olundin,
Nu står jag här med samma fråga och undrar hur ni gjorde. Fasaden ser lite medfaren ut då den hängt med från 1957 och jag undrar om man kan strippa aluminiumlagret åtminstone delvis när man klär in det?
Hoppas på svar :)
 
Det går bra att bara slita av aluminiumlagret från själva fasaden utan att förstöra lådorna.
Varit i kontakt med elementhus akuten som bekräftat detta.
Så även jag tänker byta till träfasad dock ej påbörjat då taket byts just nu.
Frågan är bara med vad du skall tilläggsisolrea. Då fuktspärr ej finns och det är spånisolering har själv funderat över detta.

Mvh elementhus ägare
 
Någon uppdatering kring hur någon av er gick vidare? Ska göra samma renovering nämligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.