Tydligen duger det inte at ge chefen fakturaunderlagen skrivna på en brädlapp längre, nej, det ska mailas minsann.

Så jag har begåvats med en bärbar historia,,

Problemet är, att på hemdatorn har jag alltid mailat med outlook express, tror jag det heter,
Men jag verkar inte kunna komma åt mina inåutkorgar,å allt vad det är, ifrån den bärbara på jobbet,
Vore det enklare om man hade Telia webmail, eller Gmail istället ??
Om någon orkar komma med synpunkter så vore jag tacksam,
OBS, det är riktigt låg nivå på datakunskaperna, enkelhet och användarvänlighet efterlyses..

Nivån ligger ungefär här: http://www.knivsta.dk/helpdesk.wmv :)
 
vad är målet?
vill du flytta den befintliga mailen från hem-datorn till jobbdatorn?
eller vill du ha samma mail på båda datorerna?
 
Jag vill nog kunna hantera allt från valfri dator,
Just idag skulle jag behöva kolla "skickat" från hemdatorn, då chefen säger sig inte fått de senaste timmarna. Och eventuellt skicka det igen,
Nu sitter jag i en byggfutt, å har inget bättre för mig, hade varit bra om jag kunnat fixa med sådant på kvällarna, istället för de stunder man är hemma.
Hemdatorn vill jag fortfarande ha som "moderskepp" då denna riskerar att komma bort, eller bli klämd under något,
Kanske det kunde gå att ha delade filer, som på hotmail ungefär ?

Och nej till usb minnen, då jag har fullt sjå att komma ihåg var jag la bilen...
 
anade att det var så....

finns två alternativ

1, ditt jobb får fixa ett riktigt (serverbaserad) mailsystem som är nåbart från internet - 8 av 10 seriösa (och halvseriösa) it-leverantörer har idag detta som en tjänst de säljer för 50-300kr/mån och person.
Detta är ett supersmart alternativ för små firmor med folk på resande fot, man kan ex hantera allt genom en modern mobiltelefon - ha gemensamma kalendrar och massa mer bra saker som skulle göra livet enklare...

2, du får använda web-mail, ex hotmail, g-mail, mm - detta ger lite amatör/snålt intryck om du har kontakt med kunder den vägen. ex "snickarbengan(a)hotmail.com"
 
Ok, får fundera lite, chefen är nog sämre än mig på datorer, han hade tills i höstas uppringt modem, så någon mailservergrej är nog inte aktuell,
Jag har inga kundkontakter via mail, mer än undantags vis, jag är på plats, eller har telefonen med,
Det är mest till chefen, och leverantören jag kan behöva maila, och att plötsligt framstå som seriös inför dom skulle bara leda till oro och spekulationer :)
Sen är det mest vänner å bekanta..
 
Byt chef ;)

Annars kan jag rekommendera gmail. Bra sökfunktion bland mailen och enkel åtkomst från andra Internetanslutna datorer. Mailadress hos Telia funkar väl bara så länge man betalar för sitt abonnemang.
 
Outlook express tankar hem alla mailen till din dator och då försvinner de från mailservern. Det du skulle behöva är att mailen ligger kvar på mailservern, trots att du läst dem.
Detta är en inställning i Outlook Express, man kan få båda sätten. Hur sattes Outlook Express upp? På inställning av e-postserver måste man välja POP3 (för nertankning) eller IMAP (mailen ligger kvar). Dessutom måste man veta namnet på servern, och det är ofta olika för POP eller IMAP. Dessa uppgifter tillhandahålls av internetleverantören.
 
EB skrev:
Outlook express tankar hem alla mailen till din dator och då försvinner de från mailservern. Det du skulle behöva är att mailen ligger kvar på mailservern, trots att du läst dem.
Detta är en inställning i Outlook Express, man kan få båda sätten. Hur sattes Outlook Express upp? På inställning av e-postserver måste man välja POP3 (för nertankning) eller IMAP (mailen ligger kvar). Dessutom måste man veta namnet på servern, och det är ofta olika för POP eller IMAP. Dessa uppgifter tillhandahålls av internetleverantören.
men skickade mail kommer bara finnas på den datorn som mailet skickades från...
 
Man kan alltid skicka en kopia (eller hemlig kopia) till sig själv.

Dessutom tillhandahåller många internetleverantörer ett webbgränssnitt också, och då slipper man problemet så länge som man enbart använder det, och inte blandar in Outlook E.

Men detta är bara ett teoretiskt resonemang, för vi vet inte vilken internetleverantör Mäster har.
 
Telia hade vänligheten att dra in en fiberlina genom min vägg, Telia även på den bärbara..
Nu skaffade jag en gmailadress, men tycker än så länge att det var rörigt jämfört med Outlooken.
Det där med att man kan få mailen att ligga kvar på servern verkar lovande, jag får sätta sonen på att utreda det,
 
Redigerat:
Telia erbjuder även webbmail

webmail.telia.com
 
Mäster skrev:
Nu skaffade jag en gmailadress, men tycker än så länge att det var rörigt jämfört med Outlooken.
Det är ju alltid rörigt när man byter program, men för mig gick det fort att vänja mig vid gmail.

Du kan utan större problem använda din firmaadress hos gmail, både för inkommande och utgående mail. Då har du fördelen att både skickade och mottagna mail med bilagor alltid är åtkomliga, oavsett vilken dator du använder.

Det kan i och för sig vara smart att ta hjälp av någon när du fixar in firmamailen i gmail. Antingen får man låta firmans mailserver vidarebefordra till gmail, eller så kan man låta gmail hämta mailen med POP3. Det kan vara lite småtrixigt att konfigurera det om man inte är vän med datorerna, men när det väl är gjort är det lätt att använda valfri adress.
 
Men man behöver inte gå den vägen att koppla adressen till gmail bara för att få tillgång till webbgränssnitt, om man inte absolut vill ha gmail förståss.
Telia (och andra internetleverantörer) erbjuder webmail, det är bara att logga in och köra.
Man ska då inte blanda webmail och Outlook Express, för då vet man inte var mailen finns,
 
Men Telias webmail och gmail är väl liknande saker, som hotmail ungefär,, eller cyklar jag i skogen ?
 
Du har helt rätt Mäster. Fördelen med att användas Telias webmail är att det är samma mailadress. Man kan bli nipprig ibland på alla olika mailadresser man skall hålla ordning på.

Jag hade iofs trotsat chefen lite genom att helt sonika ta en bild av brädlappen och maila den till honom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.