Hejsan.

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lyckas lösa innan onsdag då det är dags. Min kollega råkade idag på väg till jobbet ut för en trafikolycka och ligger just nu inne på sjukhus pga omfattande skador och vi ska gjuta en svängande stödmur men måste ju givetvis bygga själva formen först - med bräder. Min kollega som har kunskapen och expertisen inom detta område är inte tillgänglig för varken samtal eller besök och detta är inget jag någonsin har gjort utan har bara byggt vanliga formar utan några svängar (eller krussiduller). :(

Är det någon här som vet vart man kan hitta ev. ritningar eller kanske få tips på hur jag ska gå till väga? Ska som sagt var fixa detta på onsdag så man är lagom stressad.

Med vänlig hälsning!

Daniel
 
Så länge betongen inte är tillblandad och utkörd kan du avbeställa leveransen och ställa in gjutarbetet för att göra det en annan vecka.
 
Hur hög är stödmuren?
 
Ska det vara en obruten böjd linje eller kantig böj?

Hur skarp är böjen?
 
Tätt med stöttor och även liggande stöd med sågad kurvform,
Klä flera lager med masonit, lagret mot betongen lämpligen oljehärdad.
Masoniten i sig klarar inga belastningar men går att forma så det måste stöttas tätt.

/Kent
 
1. Avbeställ betongen.
2 såga ut rundningar av spånplatta/MDF/whatewer och klä med den föreslagna masoniten.
Man kan behöva skarva rundningarna men det går bra med överlapp.
3 stötta men stöttorna får inte vara för branta, då kan formen lyfta.
4 vänta på din kompis eller skaffa en ny.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.