Hej!

Har en putsvägg/sockel på sutteränghuset som släppt. Funderar på liggande panel istället för att putsa om. Gillar inte riktigt färgen heller som verkar vara målad med en plastfärg. Det är mig veterligen blåbetong bakom. Droppblecket mellan den stående panelen och putsen skjuter ut ca 12 cm.
Kan jag dra på en 45mm spikläkt och spika panelen direkt eller behöver jag vindpapp underst? Ska jag börja med tunn läkt för vindpappen, typ en glespanel 28x70 att skruva fast i blåbetongen? Sedan vindpapp, följt av stående spikläkt 45x95 och på med panelen?

Skadad putsvägg med avflagad ytbeläggning som avslöjar underliggande blåbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sutteränghus med släppt putsvägg och en sockel, bredvid stående mörk panel och droppbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer se helt fel ut med panel där.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kommer se helt fel ut med panel där.
Jag gillar iden med panel där. Däremot gruvar jag mig lite för att fönstren kommer att hamna ganska djupt.
Har aldrig putsat tidigare och inbillar mig att det blir rejält mycket dyrare att ta in någon som putsar om väggen. Lär behöva ta bort all puts på väggen.
 
Ja, ska man göra om putsen ska det gamla ner samt att man sätter nät på så det håller.
Men gillar du iden att ha trä där så är det ju ditt val och du bor ju där så det är ju bara köra. Personligen skulle jag aldrig nånsin komma på tanken.
 
Nu är jag faktiskt lite inne på Steni Terra. Prisvärt (mot puts). Den gamla dräneringen är poräs och sluter inte tätt mot väggen. Ska jag avsluta med Steni Terra ovanför och lägga en dropplist mellan Steni Terra och dräneringen? Sller ska jag se till att Steni Terran ligger utanpå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.