Hej!

Jag ska gjuta en grund (33 kvm) för ett garage. Formen ska vara 5,5m * 6m, inga konstigheter. Nu undrar jag:

1) Vilken typ (dimension) på bräder brukar man använda? Jag tycker man alltid ser folk använda en viss storlek men vad kallas dessa (bräder eller plankor) samt vad är den vanligaste dimensionen på dessa.

2) Har någon något tips på länk på nätet eller någon bra bok i konsten att gjuta?

Stort tack på förhand
Fredrik
 
om du gör den med plankor och inte skivor så är 22X95 rätt vanligt. Det brukar finnas en sortering av denna som heter just formvirke
 
Höjd på platta?

Mvh Putte
 
Hej!

Fick frågan om Höjden på plattan?

Jag anatar att ca 20cm borde räcka gott och väl.

Men ni får gärna föreslå lämplig höjd.

Undergrunden, (tror det heter så), är en stabil grusplan på berggrund, sprängsten och grus.

Mvh
Fredrik
 
Bugar och bockar för bra bild från familjen Lindström!
Mvh
Fredrik
 
Ja, jag hjälpte svärfar med hans gagagebygge för några år sedan så tyvärr har jag inte så mycket bilder, men här är några:
Index of /images/byggahus/garage

Han skulle från början ha ett helt enkelt/oisolerat kyffe för bilen MEN efter lite övertalning blev det i alla falll ett uppvärmt/isolerat (när man ändock håller på!)

En oisolerad vot med åtminstonde 50 mm cellplast mitt i plattan blev kompromissen. 10 cm armerad betong i mitten och 20 cm höga armerade voter räcker gott för ett garage!
 
Kör med osb eller fromplyfa om du vill ha finare ute 12mm osb eller plyfa kan sticka up 90mm från fromvirket utan stöd. Man behöver inte lösa med fromvirke :)
 
22x95 råspont är det man använder, för att få en något så när slät utsida, Ta så långa du får tag i ( 4.8m) slå ihop dom med 3 st korta samt laskar i ändan så du kan "koppla" ihop dom. men sedan får du ha strävor på var halvmeter (45x70) spetsa och slå ned i marken, samt strävor utåt. Så här har vi gjort i många år, men idag verkar det förlegat, när det finns färdiga kantbalkar. Formplyfa är naturligvis bättre än råspont, men betydligt dyrare. ( går kanske att hyra)
 
Själv har jag murat en ram i leca runt det jag ska gjuta som kommer ingå i plattan
funkar kanon.. man slipper kostnad för virke till form, samt att det går åt mindre betong och man behöver inte lika stor kantbalk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.