Hej!

Min mammas LPS-tank (LPS-200E2) har av misstag fyllts med vatten, som nu har frusit till is! Tanken är nu fylld med is upp till ca 1,5 meters höjd. Finns det ngn bra lösning på att snabbtina isen, för att sedan pumpa ur vattnet? Vi har fyra dagar på oss innan det blir minusgrader igen.
(VA-systemet är ännu inte påkopplats alltså, så avloppet används inte alls. Vi vet dock inte hur vattenmängden kommit dit. Men det är en annan historia.)

Stort tack på förhand!
 
Är den inte nedgrävd i marken?
 
En hetvattentvätt för att spola på och smälta isen och sen en dränkpump eller sugbil för att tömma LPS på vatten.
Sedan får man leta upp hur vattnet tar sig in, för den kommer troligen fyllas igen

Edit: eller spola varmvatten från någonstans och sedan starta pumpen nere i gropen när det tinat upp?
Hittade denna bild, är det samma? Har lock och isolering varit på?
 
  • Avloppsstation i grönt och grått med beskrivande texter om komponenter och funktioner för vattenhantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J jossan1986 skrev:
Hej!

Min mammas LPS-tank (LPS-200E2) har av misstag fyllts med vatten, som nu har frusit till is! Tanken är nu fylld med is upp till ca 1,5 meters höjd. Finns det ngn bra lösning på att snabbtina isen, för att sedan pumpa ur vattnet? Vi har fyra dagar på oss innan det blir minusgrader igen.
(VA-systemet är ännu inte påkopplats alltså, så avloppet används inte alls. Vi vet dock inte hur vattenmängden kommit dit. Men det är en annan historia.)

Stort tack på förhand!
Som sägs, är den inte nedgrävd. En LPS-station kan aldrig frysa om den är rätt utförd. Är det så att det inte har återfyllts runt och den står i friska luften. Det blir att kontakta entreprenören om detta. Ska inte kunna hända. Det med ej anslutet, vad menas med det. Något går in i tanken och varifrån då. Alla rör och anslutningar ska vara täta mot inkommande vatten. Ett ställe som det kan missa på, är där röret 110 mm kommer från huset och in i tanken. Grund/markvatten läcker in.
 
useless useless skrev:
Är den inte nedgrävd i marken?
De har slarvat, och är bara delvis nedgrävd. Ena sidan har bara en tunn slänt med jord. Jag hävdar att det ska vara 2 m jord runtom, men det är det inte. Och nu hände det som jag hävdat skulle ske OM tanken fylls upp med vatten...
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
MultiMan
Då måste ju arbetet göras om annars kommer den frysa även i framtiden.
 
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
J jossan1986 skrev:
De har slarvat, och är bara delvis nedgrävd. Ena sidan har bara en tunn slänt med jord. Jag hävdar att det ska vara 2 m jord runtom, men det är det inte. Och nu hände det som jag hävdat skulle ske OM tanken fylls upp med vatten...
Nästa fråga. Hur är topogrifen där tanken är. Är det berg under så den inte gick att få ner mer. Normalt ska dom vara nergrävda så att bara 15 cm sticker upp ovan mark. Om det inte går ska den flyttas till annat ställe. Går inte det, så ska det isoleras runt och en jordkulle på minst 2 meter kring den. Så med upptining av den och framför allt kontroll så den inte har tagit skada och inte är sönderfrusen. I det här fallet så kontakta kommunen och tala om vad som hänt och kräv åtgärd mot entreprenören. Kanske det är samma hos andra med. Det normala med LPS-system är att kommunens VA-avdelning ansvarar för drift och reparation av pumperiet. Exklusive elkostnad för driften.
Nästa fråga, troligtvis är inte pumpen monterad än, det brukar göras av personal från kommunen eller tillverkaren av tanken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den är väl inte bottenfrusen?
Om det finns en stor volym flytande vatten under isen så borde det fungera att tina isen genom att cirkulera vattnet med en pump.

På motsvarande sätt som man håller isfritt runt en båt som ligger i varrnet vintertid. Ner med en pump eller luftslang under båten som sätter snurr på vattnet så blir det isfritt på ytan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Spolarvätska för att tina vattnet? Kanske även hjälper mot att förhindra frysning framöver, om pumpen inte är igång.
 
wildeside
Om nu entreprenören har slarvat och åsamkat problemet så är det väl bara överlämna problemlösningen till entreprenören.
Rekommenderar ingen att lägga sig i hur en entreprenör ska lösa sina problem pga att vipps så sitter man med svarta petter i handen och entreprenören skyller på kunden som lagt sig i.
 
  • Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att tina så mycket is. Kanske läge att gräva upp den och ta in för tining? Jag funderar på om det finns saker i tanken som har skadats av isen och nedfrysningen? jag tänker på de ventiler pumpar etc som syns på den bilden inlägg 3
Ta upp den nu - gör rätt grop nästa gång den grävs ner.
 
M manner skrev:
Kanske läge att gräva upp den och ta in för tining?
Kan den ens frysa om den är nedgrävd? Jag har i alla fall aldrig hört talas om att avloppstankar i marken fryser...
 
  • Gilla
Magnus Enochsson1 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan den ens frysa om den är nedgrävd? Jag har i alla fall aldrig hört talas om att avloppstankar i marken fryser...
Jo, om avloppstanken inte ligger under tjälen, men tjälen är ju oftast inte så djup i södra halvan av landet.

Och rörande att tina vattnet så lär det krävas lika mycket kokande vatten som det finns is för att tina upp isen. Att tina is kostar nämligen lika mycket energi som att därefter höja temperaturen drygt 80 grader (om jag kommer ihåg rätt från gymnasiet). Med värmeläckage mm så lär lika mycket kokande vatten som du har is krävas.

Edit. Mycket kallvatten är oftast en bättre idé, gärna i en högtryckstvätt.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
Om man vill ha in mycket värme i befintlig mängd is/vatten så är det typ ånga och ångspjut ned i isen och sedan värma vattnet med ånga som i sin tur smälter mer is och så länge det är is kvar så kommer vattnet inte bli speciellt varmt om man oroa sig för att värmas sönder plasten etc. - ånga avger väldigt mycket värme på liten mängd vatten och förr fanns det vedeldade ånggeneratorer för matlagning etc. som kunde ge mycket ånga (koka potatis med ånga var typisk tillämpning)

försök inte värma med någon gasollåga för då kommer du att smälta någon plast oavsett hur försiktig du är.

alternativet är ju 1-2 fulla 300 liters beredare fulla med 80-90 grader C vatten då 80 gradig vatten smälter ungefär samma volym is som varmvattnet själv.
 
S
Har du tänkt ta dit sugbil för att tömma den så kan du beställa att de tar med varmvatten i tanken för att spola med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.