Hej, min comfortzone ce65 frånluft efter en huvudsäkring har gått började rumtemperaturen går ner och tekniker var här och kunde inte hitta fel och gick. Värmen är nera 13 grader och det är stort hus och jag köpte två oljeelement till varje plan men värmen går ner hela tiden till 13grader nu. Vi bor i ett rum men elelement och jag har ett barn. Vi ska boka i hotell idag men hur lång kan värmen komma ner,, vad sks jag göra?,
varmvattnet fungerar men jag är otolig o rädd om huset att få skador. Snälla ge mig förslag. Tack trevlig helg
 
Vad var anledningen till att huvusäkring gick?

Fungerar all el för övrigt?
Slå ifrån / ta ut alla säkringar som matar två-/trefasbelastningar som tex pannan, finns det då spänning på alla tre faserna?

Kontroll på att alla tre faserna finns och att det är 400V mellan L1-L2, L2-L3 & L1-L3 borde serviceteknikern ha gjort, men man vet aldrig om personen tänker så långt.

Det kan nämligen vara så att nätägarens servicesäkring kan ha gått samtidigt som er huvudsäkring gick.
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
Du har varmvatten, vilket jag utgår från är från samma värmepump? Jag funderar på om cirkulationspumpen går, den kanske inte skickar ut värmen i elementen? Känn på olika rör nära / i värmepumpen och försök förstå var värmen stannar.
 
G gusvo085 skrev:
Du har varmvatten, vilket jag utgår från är från samma värmepump? Jag funderar på om cirkulationspumpen går, den kanske inte skickar ut värmen i elementen? Känn på olika rör nära / i värmepumpen och försök förstå var värmen stannar.
Hej och tack för svaret. Elen fungerar i alla rum och kyl o fryset. Jag tyvärr en kvinna och kan inte sånt . Den är några år gammal maskin. Tekniker var hör igår gjorde inte mycket. Vad händ om bli skada på hela huset,?. Tack
 
N Nannito skrev:
Hej och tack för svaret. Elen fungerar i alla rum och kyl o fryset. Jag tyvärr en kvinna och kan inte sånt . Den är några år gammal maskin. Tekniker var hör igår gjorde inte mycket. Vad händ om bli skada på hela huset,?. Tack
Ditt kön har ingenting med din värmepump att göra.
Visa en bild på värmepumpen och tillhörande rör så kommer du få hjälp att förstå ditt system.
 
  • Gilla
whak och 9 till
  • Laddar…
Hur kallt är det ute? Den enda risken jag ser är att det är flera minusgrader ute och rören fryser i väggarna, men då ska du vara helt utan värme MÅÅÅÅNGA dygn. Även när det är 1 grad varmt inne har du flera dygn kvar till det fryser, så det är ingen fara.

Försök pilla upp höljet till värmepumpen, det bör finnas en eller flera skruvar någonstans, bara leta. Sen börjar du följa rören och känna på dem efter värme. De rör som går in och ur pumpen är vatten in/ut eller värme in/ut, du bör kunna klura ut vad som är vad. Exempelvis så kommer varmvattenrören att brusa/skaka/vibrera om du spolar vatten, då känner du det och vet vad som är vad. Bildgoogla cirkulationspump så ser du hur den ska se ut, vibrerar den? är den varm?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Står det något på displayen på pumpen?
 
tensiden tensiden skrev:
Står det något på displayen på pumpen?
Hej och tack och jag tog bilder och markerat med V varmt och K kalt. Det vibrerar i och känns rör sig i kompressorn. Kompressor är kalt.Det går ut en varmt rör från kompressorn där upp. En silver rör är varmt och en är kalt som går till golvvärme. Det finns en varm koppar rör hängd från taket av det. Ingen värme i rören till golvvärmen. Larmet sade först kompressor fellarm och sedan ändrats till inställningar fel.tack
Rörledning med märkningar, ordet "vibration" skrivet, pilar som pekar, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem med ventiler, etiketter för kallvatten och varmvatten, teknisk utrustning, delvis beskuren bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar, ventiler och mätare inne i en panna eller VVS-installation. Etiketter och pilmarkeringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med kopparledningar, flexibla slangar, tryckmätare och påtryckta etiketter för identifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och ventiler under köksbänk med överklottrade ord, antyder VVS-arbete eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med kopparledningar och flervägsfördelare i en källare. Säck och skräp synliga. Fokus på installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt reglage, display varnar för fel, rumstemperatur 15.0°C, värmepump 0 W, installationsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledningar och anslutningar under en enhet, närbild, delvis suddig, teknisk, inomhusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar, ventiler, mätare, suddig, inzoomad, teknisk, installation, skärmdump från smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under diskbänk med rör, ventiler, säkerhetsbrytare och varningsetiketter. Oorganiserade ledningar och golvfläckar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G gusvo085 skrev:
Hur kallt är det ute? Den enda risken jag ser är att det är flera minusgrader ute och rören fryser i väggarna, men då ska du vara helt utan värme MÅÅÅÅNGA dygn. Även när det är 1 grad varmt inne har du flera dygn kvar till det fryser, så det är ingen fara.

Försök pilla upp höljet till värmepumpen, det bör finnas en eller flera skruvar någonstans, bara leta. Sen börjar du följa rören och känna på dem efter värme. De rör som går in och ur pumpen är vatten in/ut eller värme in/ut, du bör kunna klura ut vad som är vad. Exempelvis så kommer varmvattenrören att brusa/skaka/vibrera om du spolar vatten, då känner du det och vet vad som är vad. Bildgoogla cirkulationspump så ser du hur den ska se ut, vibrerar den? är den varm?
 
Vad är det för fel pumpen larmar för?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hittade denna felsökninglista:
[länk]

Följande kan vara intressant att göra och ta en bild på.

[bild]
Hej, tack för hjälpet och jag fick bara tre bildinformationer och jag vet inte hur kan jag komma till övrig bildinformationen.tack
Digital display, knappar, svenska, troligtvis värme- eller pumpsystem kontrollpanel med instruktioner och statusmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display med texten "Kompressorstyrning", knappar och symboler för pump och avfrostning på grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel med LCD-display, temperaturavläsningar och funktionsknappar som Esc, Enter, pump-, extra- och avfrostningsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nannito skrev:
Hej, tack för hjälpet och jag fick bara tre bildinformationer och jag vet inte hur kan jag komma till övrig bildinformationen.tack
[bild][bild][bild]
Jag glömde säga att huvudsäkringen 20 amper har gått troligen pga min bror laddat bilen i tre fas uttaget i garaget eller köket för vi satte på alla köksmaskiner och lagade mat för jästen, det kan var annat fel. Tack
 
Gå och ta ett foto på displayen på elmätaren,så kan vi se om en säkring har gått
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Verkar som att du har ett inverterlarm.

Diagram över värmepumps komponenter och tekniska data, med numrerade delar och beskrivande textlista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta ett foto på nummer 8 i bilden ovan.

Sen håller jag med om att kolla säkringarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.