Ute i sommarstugan kör jag ett mobilt bredband, och har i dagsläget 3st wifi-övervakningskameror monterade

Då dessa tre sitter på huvud-huset så är täckningen perfekt..

Nu skulle jag vilja montera en till kamera uppe vid garaget, samt en nere vid bastun

Avstånd till garage från boningshus är ca 40m, och avstånd till bastun är ungefär 60m

Finns det några smarta lösningar? Helst inom rimlig ekonomisk gräns - kanske 1000-2000kr?

Skall man försöka med homeplugs? (både bastun och garaget har ju el-nät kopplat från boningshuset)

Eller skall man istället satsa på en utomhus-accesspunkt av något slag?

Kanske värt att nämna att jag i dagsläget kör en Dovado Tiny-router (räknar dock med att byta ut den)

Alla tips mottages tacksamt, då jag kört fast och inte är så superkunnig själv! :)
 
Utan att se förutsättningarna så tror jag inte på idén med utomhus accesspunkter på huvudbyggnaden för att nå så långt. Om du vill ha en billigt lösning hade jag kört på något som kör via elnätet typ tp-l7nk tl-PA7020PKIT och en ap på det.
En bättre och dyrare lösning är ubiquiti nanostation.
 
Homeplugs dvs?

bör ju funka om man isf kör en homeplug med wifi på "mottagarhuset",
den lär ju även täcka in kameror som sitter monterade på fasaden då!

jag menar.. det lär ju inte krävas extremt bandbredd för vare sig internet, netflix eller övervakningskamera

frågan är då - bör jag byta ut min Dovado Tiny-router mot något mer kompetent?

antar att jag måste köra 1st homeplug som länkas mot ena huset + 1st homeplug som länkas mot det andra,
och sedan koppla direkt med nätverkskabel från routern till varje homeplug i boningshuset?
 
Med en vettig rundstrålande antenn och en bra accesspunkt bör det funka förutsatt att det är fri sikt mellan.

I alla lägen ska du skippa homeplugs och sätta en riktig Wi-Fi-länk som är betydligt mer driftstabil istället. Homeplugsen kommer ge dig rejäl huvudvärk förr eller senare.

Ubiquti har en mängd prisvärda produkter, tex:

https://www.dustinhome.se/product/5...MIzcyNlOrt6AIVD44YCh1tYgzHEAQYDyABEgLh3PD_BwE
 
mexitegel mexitegel skrev:
Med en vettig rundstrålande antenn och en bra accesspunkt bör det funka förutsatt att det är fri sikt mellan.

I alla lägen ska du skippa homeplugs och sätta en riktig Wi-Fi-länk som är betydligt mer driftstabil istället. Homeplugsen kommer ge dig rejäl huvudvärk förr eller senare.

Ubiquti har en mängd prisvärda produkter, tex:

[länk]
Jo det är nästan helt fri sikt, inga större träd, byggnader etc mellan husen

Frågan är då om jag även behöver byta ut min Dovado Tiny?

Är extremt dålig på nätverks-grejer, så jag betalar vad det kommer att kosta för att få det att fungera!
 
Som tex den du länkade till..

då behöver jag alltså 2st sådana riktade mot varje nytt hus?

hur är det med inkopplingen av den, skall den direkt till routern då,
och isf måste jag ju byta router då denna Dovado Tiny är extremt sparsmakad med kopplingsmöjligheter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.