Hej,

Vi skall flytta och tänkte ev byta villaförsäkringsföretag. Funderar på om det finns företag som tex har med vatten utifrån? Vi vill hitta ett företag där vi kan betala för allt relaterat till huset, men vi är ointresserade av att försäkra vår TV och dator.....

Vilket företag skall man välja? Finns det företag som försäkrar mot hussvamp? Vatten utifrån?
 
Köp en båt! Lägg pressening över och du är skyddat! ;)
 
Jag brukar prova att ringa en försäkringsmäklare, typ insplanet eller liknande. Du kan alltid ställa dina frågor och sen "fundera på saken"...
 
timmelstad skrev:
Jag brukar prova att ringa en försäkringsmäklare, typ insplanet eller liknande. Du kan alltid ställa dina frågor och sen "fundera på saken"...
Tack, känner inte till dessa mäklare, men det är ju värt att titta på.
 
Byggis1976 skrev:
Tack, känner inte till dessa mäklare, men det är ju värt att titta på.
Generellt måste jag säga att de flesta försäkringsmäklare är som andra mäklare. Väldigt ytlig kunskap och i slutändan inget ansvar för deras info så de "hittar på". Har själv på mässa fått information o löften om mitt egna bolag som jag direkt kunde avfärda och ifrågasätta. Löften om hur vi ersätter som aldrig hade infriats. Dessutom ska man komma ihåg att även dessa mäklare är mer partiska än de vill erkänna. De har olika ersättningsavtal med försäkringsbolagen och dessutom tjänar flera av dessa på att man byter men inget om kunden behåller nuvarande så jämförelserna haltar.

Angående huvudfrågan så hussvamp är inga problem, ingår i vissa och tillägg hos andra bolag. Sedan är tolkningen för åtgärd är olika i skaderegleringen men det är intern information och släpps inte ut mot kund (intern skadepolicy) sedan är det sorgligt nog tom så att olika handläggare tolkar enligt deras egna preferenser.

Angående läckage utifrån så täcker mig veterligen inget bolag sådan skada på ett ärligt sätt. Det finns alltid undantagsklausuler, oftast krav på att det ska rinna igenom fönster efter skyfall med ett visst antal mm. Vet ingen som tar läckage genom dränering, tak eller liknande. Obs jag är dock ingen allsmäktig gud precis så det kan finnas och jag missat det men ställer mig tveksam då jag sett skadegradberäkningar för att ersätta detta.....
 
....hum jo tack. Jag skall använda mäklare och sen ringa upp de som ser bäst ut och diskutera. Det är så himla lätt att få med sin platt TV. skit i platt TVn jag vill ha ett bra husskydd! *hehe*
 
För sjätte året i rad är Dinas kunder de mest nöjda av alla försäkringsbolag.
 
Skumpen skrev:
För sjätte året i rad är Dinas kunder de mest nöjda av alla försäkringsbolag.
Finns dessa undersökningar att läsa någonstans? Skulle va intressant att titta på de som är billigast....tex Moderna.
 
Byggis1976 skrev:
Finns dessa undersökningar att läsa någonstans? Skulle va intressant att titta på de som är billigast....tex Moderna.
Jag fick hem försäkringsbrev från Moderna för ny försäkringsperiod. Samma förutsättningar som tidigare och har ej utnyttjat försäkringen. Dom hade höjt premien från 3351kr till 4990kr helår! Ringde och ifrågasatte höjningen och tjejen på kundservice kunde bara konstatera att dom varit för billiga på hem/husförsäkringar. Ringde genast Folksam och efter OKQ8 och fackförbundsavtal så erbjöds jag samma premie som jag tidigare haft hos Moderna.
 
sök på Sveriges bästa försäkringsbolag-Bank&Finans-E24
 
Det är väl bara att sätta sig och ringa runt och be de olika bolagen komma med offerter och försäkringsvillkor.
Tar tid med brukar löna sig.
 
volvo skrev:
Det är väl bara att sätta sig och ringa runt och be de olika bolagen komma med offerter och försäkringsvillkor.
Tar tid med brukar löna sig.
Problemet med det är ju att det inte säger ett skvatt om hur de olika bolagen faktiskt hanterar skadeärenden, vilket ju är det som egentligen är det intressanta i sammanhanget.
 
O
Timmelstad har rätt!
Det som borde vara mest intressant är hur skador löses. i slut änden så är det man betalar för!
Inte alltid priset.
 
Odjuret skrev:
Timmelstad har rätt!
Det som borde vara mest intressant är hur skador löses. i slut änden så är det man betalar för!
Inte alltid priset.
Jo, precis. Det var därför jag lade ut frågan.
 
Apropå det så har jag Salus Ansvar. Jag ringde en av de här försäkringsförmedlarna (insplanet) som kinglolle har tvivelaktiga uppfattningar om ;)

Det visade sig dels att de kunde erbjuda en finfin rabatt på kombinationen hem och hel-försäkring på bil, som blev ännu bättre om jag gick med i försäkringstagarnas förening, som ger ytterligare rabatt. Har i ärlighetens namn ingen som helst aning om vad medlemskapet är bra för utöver att det ger rabatt på försäkringspremier hos Salus Ansvar, men det räcker gott för mig :D

Hittills är erfarenheterna kanon. Jag har en Saab 9-5 2005 som gått ca 12 600 mil, och fick problem med motorn, oklart problem, den var inne på verkstad i över en vecka, det byttes bränslepump, tändstift en cylinder och en väldig massa felsökning för att försöka komma till rätta med ojämn gång och onaturligt hög bränsleförbrukning, även för en Saab 9-5. :rolleyes: Hursomhelst, så gick allt som motorskada då de sänkt gränsen till 11 000 mil vilket förvånade även verkstadspersonalen på Saab, då det var förmånligare än Saabs egna försäkringsvillkor. Sparade mig MÅNGA tusenlappar.

Sen har jag nyttjat hemförsäkringen två gånger. Dels då platt-tvn tvärdog, verkade vara el-delen som helt enkelt bränt ut. Då visade det sig att Salus Ansvar på hemförsäkringen gratis bekostar en felsökning/kostnadsförslag. Det visade sig att nätagget var slut och skulle kosta mig 1000 spänn utöver självrisken på hemförsäkringen och det var ändå billigare än att få ut en ny. Trots att tvn var tre år gammal gjordes inget åldersavdrag heller. På samma sätt fick jag torktumlaren fixad då en tekniker kom ut, "felsökte" och hittade ingen kortslutning som var rapporterad, men antagligen var det damm någonstans som ställde till det, för efter besöket var det inga problem längre.

Tillägg för bostadsrätt kostade inget extra, och lösöre uppgår till 1 miljon utan någon extra kostnad.

Än så länge har jag bara gott att säga. Ska tillägga att när jag förhandlade om lån på huset och pratade med länsförsäkringar, så fick jag efter alla rabatter och samerbjudande ungefär samma pris på bilens helförsäkring men ändå dyrare hemförsäkring eftersom lösöre inte var lika förmånligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.